Жителі сирії розповідають, що думають про російську участь у війні. Хто атакує російські бази у Сирії? Нова загадка сирійської війни

Москва довго до цього йшла і нарешті нарвалася. Звикнувши вважати американців дурнями та йолопами, кремляни думали, що здатні обдурити всіх і скрізь — і забули що не росіяни, а саме «дурні» з берегів Потомака змогли створити найпотужнішу економіку світу. Тепер той, хто натхненно роками рив ями для всіх сусідів, нарешті нарвався сам.

Але по порядку.

Кідок Обами чи боротьба дамаських хлопчиків.

Є така країна Сирія, де вже кілька років йдеГромадянська війна. Починалася вона боротьбою місцевої (досить помірної) опозиції проти режиму Башара Асада, але бійня затяглася і до руїн та злиднів прийшли релігійні фанатики — Ісламська Держава, або ІДІЛ. Просто кажучи — Аль-Каїда в кубі. До появи цієї сили розклад був зрозумілий і зрозумілий, сирійську опозицію підтримували США, Саудівська Аравія і Катар, Асада — Іран і Росія, всі тип-топ, хлопці терли. Але ІДІЛ поки що захопила абсолютну більшість сирійських територій і поставила на межу існування як Асада, так і сирійську помірну опозицію. Ситуація вимагала негайного втручання ззовні та від весни поточного рокуамериканці, а з ними турки, Ірак і вже французи почали бомбардувати позиції ІДІЛ з повітря. ІДІЛ — не ДНР, «Стріл» та «Буків» там немає, тому літаки атакують ісламістів успішно. Говорять і про наземну операцію. У разі початку такої — Сирія потрапить під контроль військ коаліції, тобто країн Заходу. Така перспектива захвилювала Кремль не на жарт.

Труба вам хлопці.

Серед причин початку громадянської війнинеодноразово як головну називають бабло Катару. Ця мила країна, яку і на карті не відразу побачиш, має треті у світі запаси газу та успішно продає його до Європи у зрідженому вигляді. Могла б продавати і більше і дешевше, аж ось біда — щоб простягнути труби до Туреччини (і приєднати їх до непрацюючого газопроводу Набукко) треба пройти через Сирію. І Катарські шейхи навіть умовили Асада збудувати газопровід, але тут налетіли гаврики з Московії, які пообіцяли Асаду більше й негайно. Результат – на сирійську опозицію падає бабло і «як ревуть воли…»

З перемогою сирійської опозиціїпитання з газопроводом було вирішено. Із наземною операцією Заходу теж. Обидва варіанти Катар повністю влаштовують. Вони не влаштовують Кремль. Поява на ринку Європи газу Катару миттю покладе економіку РФ на бетон пузиком. А там …

Звідки у хлопця сирійський смуток?

У проведенні наземної операції велика проблема— ні Штати, ні країни Заходу довго не хотіли надсилати до Сирії свої військові контингенти. Але потік біженців до Європи плюс потепління відносин з Іраном (внаслідок абсолютної непрогнозованості Росії) — і перспектива будівництва газопроводу з нього до Європи також (і знову через Сирію) свою справу зробили про створення коаліції заговорили на високих рівнях. Саме в цей момент у Сирії помітили контингент російських військових. Водночас різко змінилася поведінка бойовиків на Донбасі. Якщо до 31 серпня українську арміюнахабно намагалися спровокувати на бойові дії— зараз активність бойовиків різко згасла. Далі більше – у керівництві ДНР стався переворот, радикального Пургіна замінив контрольований Кремлем Пушилін, заговорили про передачу кордону під контроль української Держприкордонслужби.

Російські експерти в один голос кричать, що Путін на Генасамблеї ООН, який відбудеться, незабаром запропонує заходу російські військадля війни проти ІДІЛ, в обмін на відміну санкцій та визначення статусу Криму. Зараз, судячи з реакції США, Путіна з такими пропозиціями планують надіслати саме до того органу, від якого походить його відоме прізвисько. Чому? Тому що відколи зелені чоловічки з'явилися в Сирії — у Білому Домі мали перепитися від радості.

Біле Перо на граблі двічі не настає.

На відміну від Кремля, хлопці з Потомакщини — нація торговців, рахувати вони вміють добре і свої дії прогнозують надовго. Там чудово розуміють, що влізти до Сирії означає нажити собі грандіозний геморой, незалежно від результатів операції. Штати добре пам'ятають свої враження від Афгана, і природно вважали б за краще цю радість віддати комусь іншому. Бажано — заклятому другові.

Втручання у конфлікт Москви — це подарунок долі. По-перше, подітися Путіну ніде. Якщо він хоче убезпечити себе від появи дешевого газу в Європі, він буде змушений допомагати Асаду не лише технікою, а й гарматним м'ясом. Величезними обсягами гарматного м'яса. Але Сирія – не Донбас. Полонених не те, що обмінюватимуть на своїх – їх різатимуть на камери. І цього доказу присутності своїх військових у Сирії Москві не приховати.

А далі – за повною програмою. Новий виток санкцій. У Сирію Путін заліз у момент, коли Держдума РФ не може ухвалити бюджет, оскільки ціни на нафту $50 вже немає, а при ціні $40 в наступному роцівипаруються російські золотовалютні запаси. Можна констатувати, Штати влаштували Москві грандіозну пастку, і Москва заковтала гачок разом із грузилом та ліскою. Більше того — Штати таки влаштували Москві Афган, тільки не свій Афган-2001, а власне російський Афган-1989.

Українська сторона.

А що робити в цих умовах? А все те саме, що й робимо зараз. НЕ відсвічувати. Продовжуватиме будувати армію. І чекати. Чекати на влучну можливість. Такий, коли Москва так загрузне у зовнішньополітичних і економічних проблем, Донбасом та Кримом ми проїдемо як по проспекту.

Навіщо квапити події, якщо дозрілий плід перемоги незабаром сам впаде до наших рук? Саме коли мимо пропливе труп нашого ворога.

Дмитро Вовнянко

https://www.facebook.com/dmitro.vovnyanko/posts/849429648504062?notif_t=like

Бейрут.— Серія таємничих атак на головну військову базуРосії в Сирії, включаючи ту, що була проведена роєм мініатюрних безпілотників зі зброєю на борту, продемонструвала вразливість Росії в цій країні всупереч заявам про перемогу, які робить у Останнім часомпрезидент Володимир Путін.

Ці атаки також викликали безліч питань про те, хто несе відповідальність за цей найсерйозніший військовий виклик Росії в Сирії в момент, коли Москва прагне скоротити свою присутність у цій країні.

У ході останньої і найнезвичайнішої атаки понад десяток озброєних дронів прилетіли з невідомої точки на велику російську авіабазуХмеймім у північно-західній провінції Латакія, яка стала командним центром військової операціїРосії у Сирії, а також на військово-морську базу у Тартусі.

Росія заявила, що збила сім із 13 безпілотників, а решту шість благополучно посадила на землю за допомогою заходів радіоелектронної протидії. За її словами, серйозних збитків бази не зазнали.

Проте менш ніж за тиждень до цієї атаки ця авіабаза була обстріляна з мінометів, внаслідок чого загинули двоє російських військовослужбовців. Схоже, що обстріл все ж таки завдав певних збитків російській військовій техніці.

Російське Міністерство оборони спростувало повідомлення газети «Комерсант» про те, що в результаті мінометного обстрілу з ладу було виведено сім бойових літаків, у тому числі два найсучасніші винищувачі Су-35 і чотири штурмовики Су-24. Якщо дана інформаціявідповідає дійсності, це найбільші втрати у складі російських ВПС за кілька десятиліть. Один російський журналістрозмістив у мережі фотографії, які свідчать про те, що щонайменше кілька літаків постраждали.

У сукупності атака дронів та мінометний обстріл є добре скоординованим нападом на російський штаб у Сирії, який є найсерйознішим з моменту початку військової інтервенції у вересні 2015 року. У ході цієї операції російським загалом вдалося зміцнити режим президента Башара аль-Асада, який прагне придушити повстання, що триває вже сім років, проти його влади. Російські кошти масової інформаціїтакож повідомили про дві менш значні атаки безпілотників на позиції росіян у Хомсі та Латакії, а також про ще один обстріл бази Хмеймім. Все це сталося за два минулі тижні.

Контекст

Удар по престижу Росії

Baladi news 08.01.2018

У Сирії всі сторони танцюють під дудку Росії

Foreign Policy 09.01.2018
База Хмеймім, що є бойовим центром російської військової операції в Сирії, знаходиться в глибині території, яку утримують сирійські урядові війська. Досі здавалося, що вона невразлива для нападів. Про це говорить Максим Сучков із Російської радиз міжнародних справ, що також пише для видання «Аль-Монітор» (Al Monitor).

"Вони думали, що база надійно захищена, але тепер вона здається вразливою", - сказав він. За словами Сучкова, в Москві сьогодні ставлять безліч питань, і головні серед них: чи достатньою мірою російські військові забезпечили безпеку своєї бази, і чи не змарнували вони придбання противником нової бойової техніки.

Ці атаки також викликають питання щодо міцності російських успіхів і досягнень у Сирії, каже Дженніфер Кафарелла (Jennifer Cafarella) із вашингтонського Інституту вивчення війни. У грудні Путін побував на базі Хмеймім та заявив, що Росія почне скорочувати своє військова присутністьу Сирії, тому що війна там по суті дійшла до кінця.

Події останніх днівпоказали, що «ті сили, які провели ці атаки, як і раніше, здатні проникати на територію, контрольовану урядовими військами, і завдавати шкоди російським», сказала вона. "Ті перемоги, які здобув режим, недостатньо міцні, і велика небезпека того, що вони можуть виявитися тимчасовими".

Мабуть, найважливіше питання у тому, хто відповідає за ці напади. Особливість атак полягає в тому, що ніхто не претендує на їхнє авторство, через що в російських та сирійських ЗМІ з'явилося безліч припущень та здогадів про те, хто міг їх здійснити.

У вівторок російське Міністерство оборони зробило спробу звинуватити США у постачанні техніки для проведення атак безпілотників. Воно заявило, що для здійснення такого нападу потрібні серйозні експертні знанняі технології, які не мають сирійські збройні угруповання. Погіршуючи підозри, міністерство на своїй сторінці у Фейсбуці виступило із заявою про те, що під час атаки дронів високо в небі над цією територією знаходився американський літак-розвідник «Посейдон».

Офіційний представник Пентагону Ерік Пахон (Eric Pahon) назвав цю заяву «абсолютно хибною». « Ісламська держава» ( заборонено в Росії - прим. перев.) часто використовує безпілотники зі зброєю проти очолюваної США коаліції на сході Сирії та в Іраку, не завдаючи їй «значних збитків», зазначив він, додавши, що маленькі дрони повсюдно знаходяться у продажу.

Однак найближчі позиції «Ісламської держави» знаходяться за сотні кілометрів від західної провінції Латакія, де розташована база Хмеймім, і через це ІДІЛ навряд чи міг організувати ці напади.


© РІА Новини, Міноборони РФ

Більш того, основна частина дронів, що застосовуються ІДІЛ проти американських союзників, має дальність не більше одного-двох кілометрів, про що свідчать аналітичні викладення консалтингової компанії з військових питань «Ай-Ейч-Ес Маркіт» (IHS Markit). У заяві російського Міністерства оборони зазначається, що безпілотники, які були використані в нападі на Хмеймім, пролетіли від 50 до 100 кілометрів, а це свідчить про те, що вони набагато потужніші і сучасніше технікиісламістів. У зв'язку з цим коло підозрюваних значно розширюється, зазначають аналітики "Ай-Ейч-Ес Маркіт".

За словами Сучкова, найімовірніше, що атаки могло здійснити одне з численних опозиційних угруповань, які діють у Сирії. Але наскільки відомо, жодне з повстанських угруповань не діє в межах досяжності мінометного вогню до бази. Крім того, всі вони незмінно беруть він відповідальність за проведені операції. "Якби це була опозиція, вона давно б виклала все в онлайні і почала хвалитися цим", - сказав Сучков.

Серед численних теорій, що набули широкого поширення, є ще одна. Відповідно до неї, відповідальність за напад несуть алавіти з релігійної громади Асада. База Хмеймім знаходиться на території, де мешкають переважно алавіти. А нещодавно в мережі з'явилася заява, зроблена від імені таємничого угрупованняпід назвою Рух вільних алавітів. Цей рух попередив алавітів, які підтримують сирійський режим, що проведені атаки доводять слабкість влади Асада. Однак у заяві немає чіткої вказівки на те, хто здійснив напад. Деякі представники алавітської опозиції вважають, що цього руху насправді немає, і припускають, що іноземні спецслужби намагаються створити враження міжусобної боротьби в лавах прихильників режиму.

В опозиційних сирійських ЗМІ також звучать твердження про те, що напад могли здійснити воюючі на боці режиму і воєнізовані формування, які користуються іранською підтримкою, які розмістилися на позиціях на підконтрольній режиму території в горах неподалік авіабази. Згідно з цією теорією, Іран хоче зірвати російські зусилля щодо мирного врегулювання в Сирії, оскільки це суперечить його інтересам.

«Теорій існує безліч, — сказав Сучков. - Але в Наразіце залишається загадкою».

Стаття підготовлена ​​за участю Сьюзан Хайдамус (Suzan Haidamous), Луїзи Лавлак (Louisa Loveluck), Хіби Хабіб (Heba Habib) та Закарія Закарія (Zakaria Zakaria).

Матеріали ІноСМІ містять оцінки виключно закордонних ЗМІ та не відображають позицію редакції ІноСМІ.

© Оксана Вікторова/Колаж/Ridus

Напередодні березневого свята інформаційні агенціїоблетіла трагічна звістка - у Сирії загинув російський сержант-контрактник. Він став нашим двадцять восьмим «вантажем 200» у цій країні. А перед цим на замінованому фугасі підірвався заступник командувача Західного військового округу з бойової підготовки. Генералові відірвало ноги і вибило осколком очей. Сьогодні найкращі лікаріЦентрального клінічного військового шпиталю імені Бурденка борються за його життя. Ще раніше на міні підірвався автомобіль із російськими радниками, який рухався в колоні сирійських урядових військ. Загинуло четверо. Двоє - у вкрай тяжкому стані і теж на госпітальному ліжку. Чи вартує Сирія таких жертв?

Цинічна бухгалтерія

Але перш ніж відповісти на це питання, трохи статистики. За десять років перебування радянських військв Афганістані, з 1979 по 1989-й, війна в цій країні забрала життя трохи менше ніж п'ятнадцять тисяч радянських солдатів. По півтори тисячі загиблих щороку. США, НАТО та їхні партнери з коаліції за тринадцять років у цій країні (з 2001 по 2014 рік) втратили понад 3485 осіб. Найбільші були у Сполучених Штатів – 2356, у Великобританії – 453, у Франції – 88. У середньому коаліція втрачала 261 бійця на рік. Ми в Сирії за півтора роки – 28.

Хтось скаже, що це цинічна бухгалтерія і займатися такими підрахунками – нелюдяно. І буде по-своєму правий. Кожне втрачене на війні життя – це трагедія. У кожного загиблого були і є батько, мати, братися і сестри, дружина і діти, і для них його загибель - це страшне горе і біль, що не минає. Сперечатися нема про що. Але дозвольте мені банальну максиму – на війні без втрат не буває.

Кожна людська смерть у бою чи в дорозі, від міни, снаряда чи кулі, навіть від випадково покотилася на солдата, не поставленого на рушник танка чи САУ – це неприпустиме страждання для його рідних та близьких. У Сирії чи не Сирії, де-небудь в Іраку або навіть на досить мирних тактичних навчаннях під Лугою. Все так. Хоча втрати десь за кордоном рідної країни, на чужій війні - вони болючіші і гірші.

Виникає просте та природне питання: навіщо нам ця Сирія? Невже в нас удома немає завдань для нашої армії? Поміркуємо над цим разом.

На далеких підступах

Чи знає хтось із читачів, що означає такий військовий термін, як „підпілля“? Думаю, для офіцерів, нинішніх та колишніх, він загадки не уявляє. Не служившим в армії розшифрую, це „передова смуга оборони чи, іншими словами, укріплена передова смуга попереду головної смуги оборони чи укріпленого району, окремий елемент сучасної оборони“.

Дивно? Може бути. Поясню на конкретні приклади. В часи Радянського Союзудля нашої країни передпіллям були війська Східної Німеччини, Польщі, Чехословаччини та Угорщини. Так ми захищалися від НАТО, створювали передовий рубіжоборони попереду основного - кордону СРСР, щоб у разі чого з початком бойових дій на тих рубежах встигнути підтягнути та розгорнути резерви та завдати нападникам неприйнятної шкоди.

Таким передпіллям сьогодні для США стали ті самі країни. Східної Європи, а ще колишні радянські республіки- Литва, Латвія та Естонія. Саме тому вони розміщують там, на кордонах Росії свої передові підрозділи, щоб у разі чого ми у відповідь на їх наступ зав'язли в оборонних бояхА вони тим часом перекинули через океан ще свої основні додаткові сили.

Подібним передпіллям для нас сьогодні стає Сирія. Автор не обмовився. Разом з вирішенням завдання (на прохання її уряду) надання цієї допомоги арабській республіціу збереженні її конституційного ладу та законнообраного президента, а також у боротьбі з міжнародними терористичними угрупованнями, на кшталт заборонених у нас у країні ІДІЛ та «Джебхат ан-Нусри», як би вона сьогодні не називалася, ми створюємо там передпілля для власної боротьбиз терористичним свавіллям.

Кілька років тому ці бандити терзали наш Північний Кавказ, підривали будинки у Москві, Волгограді, інших містах Росії. Заплативши жахливу ціну людськими життяминам вдалося впоратися з тією заразою на південних рубежах держави. Сьогодні важливо не допустити її повернення на рідну землю. Як каже Володимир Путін, краще знищувати терористів на далеких рубежах, аніж на власній території. Російські льотчики, моряки, спецназівці, офіцери-радники в сирійській армії це й роблять на околицях Дамаска, Алеппо, Хами та Хомса, біля Пальміри.

Видимі підсумки

За словами міністра оборони Сергія Шойгу, за півтора роки нашого перебування у Сирії за підтримки російських льотчиківі моряків проурядовими силами Сирійської республіки були розгромлені великі угруповання бойовиків у районах міст Хама та Хомс, повністю вибиті бойовики з Латакії та з територій південніше та північніше Дамаска, розблоковано основну транспортна магістраль, що пов'язує сирійську столицю з півночі країни Звільнено міста Алеппо та Ель-Кар'ятейн, які мають ключове значення.

Усього, за словами міністра, від бойовиків звільнено 12 тис. кв. км сирійської території та майже 500 населених пунктів. Наші військові льотчики здійснили 18,8 тис. вильотів, завдали 71 тис. авіаударів. Такими ударами вдалося ліквідувати 35 тис. бойовиків (з них 3,5 тисяч вихідців із країн СНД-авт.), у тому числі 204 польових командира, а також 1,5 тис. одиниць військової техніки, сотні тренувальних таборів та майстерень з виробництва боєприпасів. 9 тис. бойовиків склали зброю.

Перервано ланцюг „кольорових революцій“, що тиражуються на Близькому Сході та в Африці. Запущено процес політичного врегулюванняі примирення ворогуючих сторін», наголосив він. А ще фахівцями Міжнародного протимінного центру Міноборони очищено та знешкоджено понад 25 тис. вибухонебезпечних предметів на території 1,5 тис. га. Лише у звільненому Алеппо виявлено та знешкоджено 66 тис. тонн вибухових речовин.

Звідси загрожувати ми...

І ще про одну річ треба сказати. Про що зі зрозумілих причин не згадують публічно керівники нашої держави. Про те, що у Середземному морі базується 6-й американський флот. Кораблі цього об'єднання, які дислокуються на італійських базах під Неаполем та на Сицилії, в іспанській Роті, самостійно або у складі натовських угруповань часто заходять у Чорне море, курсують уздовж наших морських кордонів. Озброєні крилатими ракетами великої дальності «Томагавк», вони загрожують нашим засобам стратегічного стримування, розташованим у Тверській, Іванівській, Саратовській та Калузькій області.

І хоча в Криму Росія має всі необхідні бойові сили і засоби, щоб при необхідності нейтралізувати і купірувати подібні загрози, а це і винищувальна і штурмова авіація, зенітно-ракетні комплекси С-400 та «Панцир-С1», протикорабельні комплекси «Бал» та «Бастіон», ще дещо, зупиняти ймовірного агресора найкраще в передпіллі - на далеких підступах до наших берегів. Ще до того, як він зайде до Чорноморських проток з боку Дарданел, Мармурового моря та Босфору. Російські бази в Тартусі та Хмеймім, як і угруповання нашої середземноморської ескадри та авіації ВКС, для цього дуже знадобляться.

Ми не афішуємо такі можливості. Але фахівцям вони зрозумілі та зрозумілі. Імовірному противнику теж. І захоче він - не захоче, а з цим фактом зважатиме.

Повторюся, втрати за півтора роки нашого перебування у Сирії бойовому посту 28 російських військовослужбовців - трагічний та болісний факт. Для всіх нас і особливо для їхніх рідних та близьких. Але щоб ми не говорили з цього приводу, така найвища ціна сьогоднішньої та завтрашньої безпеки нашої рідної країни. А вона не має альтернативи.

Коментарі (138 )

  • Constantine Pl 10 березня 2017, 07:20

    Усі ці розмови на тему військових втрат зовсім не мають змилу, якщо згадати, що щороку 20 у нас у країні 20 тис. осіб тупо вмирають на дорогах у ДТП. А інвалідів стає у рази більше.

    Вояки хоч за справу вмирають. До того ж їм це платять - це раз. У них така специфіка роботи – це дві. Пішов до армії, будь готовий до того, що ти помреш. Цінічно, ну а що робити?

    Відповісти
  • Bupyc 10 березня 2017, 08:39

    Треба референдум, чи хоча б опитування зробити: на що краще витрачати гроші.
    на відрядження солдатикам або ремонт доріг, що розвалилися весною
    на бомбардування іноді сараїв або на субсидії ЖКГ, що вже розвалився.
    на тонни витраченого мазуту для військового кораблика або зменшення оподаткування
    і т.д.

    Відповісти
  • Ivan Ivanov 10 березня 2017, 11:27

    Якщо не допомогти Асаду, то завтра Сша Саудити та катар збудують газопровід та нафтопровод прямо до Європи через Сирію. Там близько, і він буде дешевий. Газпром стане не конкурентно здатним качати паливо через пів планети. Росія вилетить у порожню трубу А військові бази в Сирії, відрізані Туреччиною союзником НАТО, це не серйозно. вони довго не протримаються без постачання. Тож не аргумент.

    Відповісти
  • Дмитро Єлісов 10 березня 2017, 23:14

    Ми стаємо параноїдальною Північною Кореєю. Вирішувати треба справи всередині країни, а не збирати зброю. До слова про зброю, щоразу згадується теза часів 60-х років минулого століття про Китай. "Дракон спостерігає за сутичкою ведмедя та тигра та посміхається". Вчитися треба у Китаю і внутрішні проблеми вирішувати, мої параноїдальні патріоти, не трясти зброєю. Ми давно вже не СРСР, упокоритеся вже.

    Відповісти
  • Фелікс Штрайхер 11 березня 2017, 09:08

    А якщо буде світова війна, то у нас тоді теж гроші через два роки скінчиться? Не думаю, що ця війна вже триватиме 4 роки, якщо світ збирається відмовитися від ядерної зброї.

    Відповісти
  • Vladimir Bykov 11 березня 2017, 13:47

    Я розумію, що бандитів треба знищувати, але не розумію, чому я так погано живу і з кожним днем ​​все гірше та гірше у всіх відношеннях. У мене ще питання: якби в Сирії, Лівії, Іраку вирощували б тільки редиску, картоплю та іншу сільгосппродукцію була б заваруха навколо цих країн?

    Відповісти
  • Alex Bo 11 березня 2017, 18:12

    Тільки безконтрольність витрати коштів федерального бюджету на військові потреби змушує розігрувати військові компанії в державі. Все пов'язане із військовою таємницею, закрите для громадськості. Ось куди можна відправити неможливо великі суми(порівняні з проведенням ОІ тощо.) і боятися звітності ці гроші. Зупинити просування ісламського екстремізму біля навіть не суміжної держави - химера. Тільки створення світської держави із загально зайнятим населенням та нормально сформованою ідеологією дасть можливість уникнути спроб формування екстремізму та бандитизму. Нехай автор перерахує наших союзників і передбачуваних супротивників, перш ніж думати про „передпілля“. Ми оточили себе ворогами з усіх боків і шукати вихід з проблемної ситуаціїтреба за допомогою дипломатичного корпусу, а не за допомогою розв'язування воєн у такий складний для економіки час

    Відповісти
  • Микола Ротмістрів 13 березня 2017, 16:29

    Дуже сумнівна стаття. По-перше, 28 осіб, це тільки офіційні втрати. З урахуванням того, що втрати засекречені, то насправді кілька сотень вантажів 200 цілком можливо. По-друге, знищувати терористів у передпіллі звичайно добре, але набагато краще знищити конвеєр постачання цих самих терористів. Неможливо нескінченно видавлювати терористів межі країни, потрібно розвивати економіку, створювати робочі місця у країні. Адже злидні - основна база для злочинних елементів. Щоправда, звичайно для цього доведеться потіснити своїх друзів олігархів. По-третє, бомбили ми в основному бойовиків опозиції, оскільки, крім Пальміри, у вище перерахованих провінціях ІДІЛ немає.

    Відповісти
  • Олег Астаф'єв 14 березня 2017, 09:54

    Поки є гроші знайдуться і охочі ризикнути життям, адже з нами нічого не може статися, або на російську авось. Потім проспівають про героїзм і патріотизм, навісять на труну медальку, а діти залишаться без годувальника і їхня жебрацька компенсація не дозволить доростити і довчити дитину, бо вона одноразова. Благо б своя земля, а то інтереси Ротенбергів та Медведєвих із Путіними. Потужність, сила та імідж країни це одне, але коли пенсіонери голодують, що ж їхній вибір.

    Відповісти
  • Isa Ramazanov 16 червня 2017, 07:42

    Пане полковнику! Ви, звичайно, знаєте, що таке демагогія. І, швидше за все, розумієте, що Ваша стаття - чистої водидемагогія, лізинг на нашу. А софізми вашого виступу наступного. Все, що Ви стверджуєте, стає правдою за певних умов. Для того, щоб захищатись у геополітичній боротьбі захищати наші інтереси, ми повинні мати ці самі інтереси та можливості їх захищати. Ні того, ні іншого ми не маємо. А маємо безвідповідальні геополітичні ігри "еліти". Захід і США - взяли він роль світового жандарма. Чи не від хорошого життя. Їхні заможні громадяни вимагають спокою та комфорту, який потрібно берегти ще на далеких підступах. А що ми захищаємо? Наше безглузде і злиденне життя? Наше безправ'я? А Ви впевнені, якщо гіпотетично допустити окупацію країни заходом, після цього життя в країні стане гіршим? Є пропозиція - давайте заткнемось, засунемо мову куди не будь, займемося власною державою. І років через 150, дивишся, дійдемо до геополітики.

    Відповісти

У ЗМІ часто з'являються сюжети про те, як люди з тих чи інших причин йдуть воювати до лав ІДІЛ. При цьому росіянам майже нічого не відомо про тих, хто бореться із чумою XXI століття у своєму будинку. Мішель Мізах, 25-річний громадянин Росії та Сирії, який кілька днів тому повернувся з Дамаска, де воював у лавах проурядового збройного формування «Шабіха», розповів, що сирійці думають про цю війну, свого президента Башара Асада, Ісламську державу та майбутнє.

- Чому ти вирішив поїхати до Сирії?

У мене батько із Сирії, і там лишилося багато родичів, з якими ми практично щодня спілкуємося, вважай, живемо на дві країни. Ми є християнами. Троюрідний брат воює у лавах сирійської армії, дядько та тітка, будучи цивільними, загинули у 2012 році в районі Каламун.

Тому, коли дивлюся новини, мене мучать деякі докори совісті… Я вже три роки хотів поїхати туди, але постійно щось заважало - то дружина, то робота. Тільки зараз зірки зійшлися, і в мене з'явилося вільне вікно.

- А коли «арабська весна» тільки-но почалася, як твоя родина ставилася до неї?

Спочатку сім'я ставилася до протестувальників із співчуттям, але потім з'ясувалося, що непримиренна частина світської опозиції обстоює інтереси Туреччини та арабських монархій. Плюс перспективи ісламізації протесту було багатьом видно, і їх побоювалися.

Напевно, як і всі нормальні люди, наша сім'я, всі мої друзі та знайомі в Сирії різко негативно ставляться до ваххабітів і взагалі до будь-якого релігійного екстремізму.

У Сирії йде війнане з Асадом, а з цивілізацією як такою. ІДІЛ забирає людей у ​​рабство, розпинає їх на хрестах, запроваджує середньовічні податки для християн, а шиїтів та алавітів вбиває на місці…

Ви хочете жити по шаріату, щоб за сигарету та алкоголь вас могли вбити, а за звужені джинси били палицями на міській площі? Ніхто цього не бажає!

А ми знаємо, що так буде, якщо Дамаск упаде. У Раці вже так, про це самі місцеві жителі говорять. Між нами досі курсують автобуси, тому ми дуже добре знаємо про альтернативу Асаду.

Я в Дамаску познайомився з дівчиною, їй лише 20 років, три останніх місяціввона провела в рабстві у ігілівців. Один із їхніх командирів купив її і зробив своєю наложницею, а коли здох, дівчина перейшла у спадок його спадкоємцю... Родичі дивом змогли її викупити.

- Ти взагалі знав, куди їдеш, на тебе там хтось чекав?

Звичайно, приблизно за два місяці до відправлення через своїх знайомих родичів я вийшов на свого майбутнього командира загону в ополченні, що примикає до армії.

Це та сама «Шабіха», яку ООН у 2012 році звинуватила у злочинах проти людяності. Загалом, два місяці я розповідав йому про себе: хто я, що вмію, чому хочу приїхати і так далі… А він у відповідь пояснював, що на мене чекає, чим займатимусь та інше.

Я б і в армію пішов, але моя черга мобілізації настає в останню чергутому що я єдиний годувальник у сім'ї, та й на тиждень туди не сходиш. Брат там уже три роки, і навіть рідних побачити не може, бо на фронті взагалі перепочинків немає.

- До ополчення лише сирійці входять чи це міжнародна бригада?

Їдуть із Лівану та Ірану, бо розуміють, що якщо Сирія впаде, то вони будуть наступними. Вони нам і військових радників, і зброю постачають… Вся «вісь зла» шиїта за нас!

З решти світу я не бачив бійців... Як мені здалося, посольство Сирії в Росії не схвалює подібні теми. Можливо, це пов'язано зі чутками, які ходять навколо так званого «російського легіону», якого кілька років тому було найнято якимось пітерським ЧОПом, щоб воювати за Асада. Але коли вони прилетіли до Дамаску, російська сторонаобурилася, «легіонерів» повернули на батьківщину та завели пару кримінальних справ за найманство.

Загалом, легально воювати за Сирію можна, лише якщо є сирійське громадянство чи якась міжурядова угода. Натомість на боці ісламістів справжній інтернаціонал - вони валять до нас взагалі звідусіль.

- Як тебе зустрів Дамаск?

Я прилетів до міжнародного аеропорту Дамаска, і перше, що побачив, це велика кількістьсолдатів та ополченців. Але громадянське життяпродовжується, у центрі міста люди ходять вулицями, нічого не боячись, незважаючи на періодичні мінометні обстріли.

У християнських районах ситуація трохи складніша, але й там магазинчики працюють. Мій загін якраз біля них базувався на північно-східній околиці Дамаска, навпроти опозиційного району Дума, який цілком зайнятий ісламістами. Він завжди був населений релігійними радикалами, тож ніхто не здивувався, коли там опинився розсадник бойовиків.

Щоправда, до моменту мого приїзду район був уже давно взятий в облогу, і у ворога не було жодної можливості вирватися, тож мені там просто було, якщо порівняти з тим, що відбувається на півночі Сирії.

Коли кажуть «ополчення», одразу уявляєш собі різношерсту публіку, абияк одягнену та озброєну, «Шабіха» схожа на це?

Ні звичайно. Мені першого ж дня видали стандартну армійську амуніцію, провели інструктаж і відправили на позиції. Годують також до відвалу, ну якщо ти зможеш їсти, звичайно, тому що на нервах не до цього.

У раціоні – вся Національна кухня, блюда з м'яса, бобів, солодощі всякі. Пачку сигарет дають на два дні, але вони такі міцні, що цього цілком вистачає. Плюс місцеві продукти щодня носять, ми та армія для них як остання надія.

Можливо, в окремих населених пунктах, де місцеві жителі зібрали всю наявну у них уніформу та зброю, зв'язалися з армією і сказали, що їхній підрозділ із стільки людей тепер частина ополчення, є якісь перебої з постачанням, але в Дамаску в цьому плані як на курорті. Але ополченцям нічого не платять, натомість Асад дає їхнім сім'ям усілякі пільги.

- Які взагалі стосунки між армією та ополченням?

Підлеглі. Опозиція любить виставляти «Шабіху» варварами, яких уряд узяв під своє крило, а вони цим користуються і лише грабують та гвалтують… З правдою це не має нічого спільного.

Звичайно, цивільні можуть гинути від урядових військ, але, на жаль, це особливість бою в межах міста. Іноді таких жертв не вдається уникнути, тим більше, що ісламісти прикриваються. мирними жителями. Якби ми дійсно вирізали всіх, хто підтримує ворога, Дума був би давно зруйнований.

Танками розкотили б за день, тим більше, що деякі гарячі голови до цього давно закликають.

Але Асад цього не хоче, навпаки, навіть зарплати продовжує платити тим чиновникам, які тепер працюють на Ісламську державу. Наше завдання не влаштувати геноцид, а об'єднати країну. Тому перед кожним виходом на завдання нам казали, що ми в жодному разі не повинні стріляти цивільними. Якщо ж хтось із них вмирає, то за кожним фактом відбуваються перевірки, за потреби аж до трибуналу.

- Давай більше конкретики, як відносини будуються між «Шабихою» та армією?

Армія дає завдання, всі необхідні відомості, підтримку тощо. Поставляє нам інструкторів.

З дозволу Асада "Хезболла" тренує ополченців там, куди не може дістатися армія. Можливо, у віддалених населених пунктах ополченці можуть підтримувати зв'язок лише епізодично, але якщо цього не відбувається зовсім, їхній загін не вважатиметься частиною ополчення.

Інакше кажучи, ополчення - природне продовження армії. Зв'язок здійснюється через командирів загонів. Усі питання затверджуються в армії та у цивільних адміністраціях, якщо це необхідно. Нічого на свій страх та ризик не робиться.

Якщо ополчення вирішує, що для оборони необхідно знести будинок, то спочатку потрібно отримати дозвіл від міської влади. Звичайно, трапляються випадки, коли повідомити не встигаєш, але тоді ти маєш розповісти про все вже постфактум.

Щодо ротації, мій командир провоював у складі армії 4 роки сержантом, був поранений і вирушив до ополчення. Взагалі ж до ополчення набирають добровольців, яких за відмінність у бою можуть перевести до армії.

- А скільки всього було в загоні?

Усього нас 21 людина. Незважаючи на те, що загін повинен формуватися за територіальною ознакою, у нас було троє християн з Алеппо, двоє друзів, які бігли в Дамаск від ІДІЛ та вступили до ополчення, і один ліванський доброволець.

Там дуже сильна атмосфера бойового братства, тому ми не мали жодних релігійних розбіжностей, дідівщини чи чогось такого. Всі розуміють, хто наш ворог, вся агресивність йде на нього. При цьому серед нас була пара людей, які на початку «арабської весни» брали участь у антиурядових демонстраціях, але зараз Асад для них – на кшталт ікони. І це скрізь так.

Я, коли їхав до Сирії, вважав фарсом радянські гаслана кшталт «За Батьківщину! За Сталіна!», але в Дамаску я сам був очевидцем того, як люди, йдучи в атаку, кричали: «Бог! Сирія! Башар!», «Наші кров та душі за тебе, Башар!» і так далі.

- У чому головне завдання ополчення?

Ополчення виникло не від великого кохання, а через необхідність чимось заповнити проломи, коли в перші роки війни армія «схудла» в кілька разів.

Тепер вона може маневрувати, а ми тримаємо відбиті позиції. Ми, наприклад, весь тиждень сиділи в будинку, який ніби клином вдавався у позиції бойовиків.

Я не знаю, в якій вони були організації, можливо, в ІДІЛ, а може ще в якійсь. Та це й не важливо, оскільки вони постійно мігрують із однієї організації до іншої.

- Виходить, ти першого ж дня опинився на лінії фронту? Командир взагалі перевіряв твої здібності?

Так, весела історіяУ минулому я проходив військові збори в Сирії, де став снайпером. Але поки ми йшли на позиції, з'ясувалося, що стріляю я не дуже - не зміг потрапити по банку, що стоїть на бочці приблизно за сто метрів від мене.

В результаті мене зробили звичайним стрільцем, та й рядовим, тому що звань у загоні немає, і ти або командир, або рядовий.

А так – так, з першого дня в бою виявився, ну чи з першої ночі, бо вдень там спека понад 40 градусів і щось робити важко.

Поки не стемніє, нашій головним завданнямбуло не давати спати ворогові, щоб уночі він не надто пустував.

Основні бої починаються приблизно о 6-7 годині вечора, коли починає спадати спека. Щоправда, як мені розповідав наш командир, навіть самі важкі боїна нашій позиції - ніщо в порівнянні з тим, що відбувається на півночі Сирії, де ісламісти мають важку артилерію, танки і вантажівки зі смертниками.

Якщо у нас за тиждень загинули 6 людей, то через власної помилки, то там за ніч може загинути близько 300 людей.

- А як загинули ці 6 людей?

На другий день мого перебування вони пішли на допомогу сусідньому загону, який захоплював будинок з ісламістами. Вони увійшли до будівлі, звідки бойовики вже втекли.

За всіма інструкціями спочатку туди мали входити сапери, тому що ісламісти завжди мінують будівлі перед тим, як залишити їх... Забули, помилились і вибухнули.

- Ти знав, звідки твої вороги?

У ніч третього дня ми взяли в полон одного бойовика, він виявився сирійцем з Алеппо, який зізнався, що перебував у ІДІЛ. У сусідньому кварталі він убив одну вірменську родину – жінку та її чотирирічну дочку, відрізав їм голови. Він забрався до них у квартиру, коли уникав погоні ополченців

Потім він, мабуть, намагався втекти в Думу, але, оскільки немісцевий, просто заблукав і вийшов на нас. Якщо хтось переживає за долю, то не варто. Він живий, ми його передали до військової міліції.

- А як ти зрозумів, що він із Алеппо?

За акцентом. Арабська мова – це щось на зразок латині Близького Сходу. Його розуміють усі, але говорять на своїх місцевих діалектах.

А коли людина говорить чисто арабською, вона або дуже освічена, або носій якогось містечкового діалекту, або взагалі не сирієць і не араб, а мова знає по Корану. Так я ідентифікував серед бойовиків вихідців із СНД та Північного Кавказу… Їх там досить багато, і вони найвідмороженіші.

- У повний зріств атаку ходять?

Ось саме… Наступної ночі після взяття полоненого ісламісти спробували захопити наш будинок. І ось ці вихідці з СНД, кричачи «Аллах акбар» і щось про доблесть ісламських воїнів, на повний зріст пішли назустріч нашим автоматним чергам.

Можливо, вони були під наркотою чи п'яні, але взагалі в халіфаті ні те, ні інше не вітається, аж до смертної кари. Загалом того дня на нас нападало 30–40 людей, з них ми вбили близько десятка.

- Страшно було?

Найбільше було страшно після прильоту, точніше, навіть не страх відчуваєш, а якесь спустошене хвилювання. Всі почуття заблоковані, і ти сидиш наче в прострації. Але коли починають стріляти, то боятися нема коли.

Щоправда, періодично з'являються люди, котрі лише на позиції розуміють, що взагалі не можуть воювати. Під час бою вони входять у повний ступор, не можуть нічого робити, нікого не чують… Їх одразу відправляють у тил, щоб вони допомагали, наприклад, у лазареті. У цьому немає нічого такого, головне, що вистачило сили духу загалом приїхати.

- А ти що робив, щоб не втратити самовладання?

Намагався подумки чи тихо вголос коментувати свої дії, це допомагало зосередитися. Наприклад, я говорю сам собі: «На мене біжить ворог. Потрібно перевірити запобіжник, прицілитися та вистрілити. Все, закінчився бій, треба доповісти».

Це дуже сильно допомагало, а після бою починався відхідняк – багато курив і руки тряслися.

А найпершої ночі, коли я тільки приїхав, у мене взагалі почалася паніка, бо бойовики обстріляли наш будинок з РПГ, і мені в плече потрапив шматок стіни. Я почав кричати, що мене поранили, весь загін на вуха підняв... І тут я дізнався арабський варіант російської приказки «бреше як Троцький». Але синець у мене досі лишився.

- Загалом були моменти, коли не лише ти на голках сидів?

Цілих півтора дні таких було. П'ятого дня я дізнався, що таке тунельна війна. Виявляється, поки ми обороняли свій будиночок, ісламісти в цей час рили під носом підземний хід.

Не знаю, скільки це тривало – може, місяць чи більше, – але факт у тому, що одного «прекрасного» дня ми виявили, що ісламісти вилізли у нас за спиною і захопили чотириповерховий будинок, найвищий в околицях, оскільки всі інші у два-три поверхи.

Зрозуміло, там засіли снайпер та кулеметники, і всі ми опинилися в маленькому казані. За бажання можна було пробігти 200 метрів під градом куль, щоби вийти, але нікому не хотілося.

Натомість ми зв'язалися зі штабом армії, і там сказали, що вирішать питання. Вирішували півтора дні, потім підігнали до захопленої будівлі БМП, штурмову групуі ще два загони ополченців.

Спочатку будинок протягом двох годин прошивався наскрізь із важкого кулемета, потім ми з усіх боків пішли в атаку.

В результаті, нашому командиру палець на руці відстрілили, а ми вбили 8 ісламістів. Взагалі в будівлі їх було більше, але ті, що були розумнішими, встигли піти назад у тунель. Власне, на цьому всі мої бойові подвиги закінчилися, тому що настав час повертатися додому.

- Вчасно вас витягли. А з місцевими жителями встиг поспілкуватись, що вони думають про війну?

Усі дуже втомилися від неї, але вони підтримують Асада, бо розуміють, що якщо переможуть ісламісти, то їм доведеться несолодко.

ІГІЛ не бере в полон, якщо вони тебе оточили, то думай не про те, як здатися, а як забрати з собою на той світ якнайбільше бойовиків.

Навіть світська опозиція почала використовувати амністію, щоб урятуватися від ісламістів. На боці ісламістів залишилися лише найбідніші верстви населення.

При цьому більшість біженців, незважаючи на останні новинизалишається в Сирії. Уряд намагається не створювати наметових таборів і розселяє в адміністративних будинках.

Найбагатші виїжджають до Ірану та Лівану, щоб звідти продовжувати свій бізнес, а ті, що переможніше, прагнуть до Євросоюзу.

Незважаючи на величезні борги та повний розвал економіки, Сирія виділяє великі гроші на соціальний сектор. Будуються дитячі центри, школи, лікарні тощо. Зарплати виплачуються навіть тим чиновникам, які залишилися працювати в ІДІЛ.

Ваххабіти будують свою державу, але через відсутність власних кадрів змушені спиратися на сирійських чиновників у окупованих містах. Деякі чиновники так добре влаштувалися, що одержують гроші і від Дамаска, і від Раккі. Загалом Асад робить все, щоб довести, що Сирія, на відміну від терористів, піклується про своїх громадян.

- Ти говориш про ІДІЛ, але там багато різних угруповань, для місцевих немає різниці?

А яка може бути різниця, хто тобі голову різатиме?

Їх розрізняють лише військові, тому що їм важливо знати, з ким вони тактичні перемир'я укладають, і вчені, тому що дослідження проводять усілякі…

Ну, є ще Вільна армія Сирії, але їй належить максимум 10% усіх сил повстанців. Місцеві жителі і з ними нічого не хочуть говорити. Усі їхні вимоги й так поступово виконуються.

Щоб протистояти ісламістам, Асад має налагодити діалог із народом. Вони вимагають відставки Асада, а навіщо, якщо всі знають, що він зараз виграє будь-які чесні вибори?

- Для місцевих є різниця, приїжджий ісламіст чи ні?

Ось тут є. Гастролери плюють на місцеві порядки. Доходить до того, що навіть бедуїнські племена біля Ракки, які спочатку звали до себе ІДІЛ, тепер біжать до Асада, бо не можуть жити за нових порядків.

Але самий вал біженців починається, коли ісламісти наступають на нові населені пункти. Ополченці, з якими я говорив, вважають, що живуть із місією очистити світ від великої купи лайна, яка туди приїхала. Вони шкодують лише про те, що воно приїхало до нас, а не до Саудівської Аравії, Туреччини чи США, які їх фінансують.

- Яке взагалі відношення до саудитів?

Їх і до війни ніхто з країн Затоки не любив через їхнє мракобісся… У Латакії, наприклад, є одне кафе, на табличці якого написано «саудити та собаки не обслуговуються».

Саудівську Аравію не люблять за її дикість, відсталість та варварство, а також за безкультурну гординю, викликану наявністю великих запасів нафти. У свою чергу сирійці вважають себе спадкоємцями давніх цивілізацій.

- А про Росію що думають?

Прихильники Асада дуже добре до Росії ставляться ще з часів СРСР, а зараз тим більше. А от якщо ігілівці дізнаються, що ти слов'янин чи у тебе дружина слов'янка, то тебе точно вб'ють, бо після чеченської війни Росія вважається одним із головних ворогів ісламістів.

- Ясно ... Важко було прощатися з загоном?

Соромно було. Мені є куди їхати, а їм - ні. Вже здружився з ними з усіма. Наступного року ще раз поїхати хочу. Коли їхав туди, думав, що ворог буде як безсмертна орда. Виявилось, що перебільшують можливості ісламістів. Вмирають як усі.

- Ти думаєш, війна не припиниться на той момент?

Ні звичайно. Для цього потрібно, щоб держава взяла під контроль турецький кордон приблизно до Приморського району та йорданський кордон у районі Голанських висот… Тоді приплив ісламістів буде зупинений, і ми швидко впораємося з бойовиками.

Усі сирійці знають, що Туреччина, Саудівська Аравія, Ізраїль та США допомагають ісламістам зброєю та грошима, купують у них нафту.

Нібито вони допомагають тільки світській опозиції, але все ж таки чудово розуміють, що вони зброю фактично на общак скидають. Від Вільної армії зброя розподіляється між усіма.

При цьому Сирія може програти лише в тому випадку, якщо буде встановлена ​​безполітна зона, Туреччина відкрито підтримає бойовиків, а антиігілівська коаліція відкрито виступить проти Сирії.

- Чи відчув зміни, коли до Росії повернувся?

Я взагалі не розумію, як ви так спокійно живете. Сни сняться, як я там був, спати виходить, тільки коли зовсім виснажуєшся. Любителів петард зненавидів. Ну і під ноги весь час дивлюся, щоби на міну не напоротися.

Але все одно - не внести нехай навіть маленький внесок у боротьбу з ІДІЛ я не міг. Брат каже, що на півночі щодня начебто «Врятувати рядового Райана» знімають. Втрати величезні по обидва боки, жалості ніхто один до одного не відчуває, полонених не завжди беруть, навіть вуха один одному ріжуть на сувеніри.

- Хотів би щось передати своїм товаришам по службі та бойовикам?

Для ополченців та солдатів: усі адекватні, нормальні люди з вами, хлопці. А для бойовиків... напевно, недобре вийде, якщо інтерв'ю закінчиться словами вас усіх уб'ють? Треба бути кінченим ідіотом, щоб іти воювати за халіфат.

Краще анекдот розповім. Солдати впіймали ісламіста. Він просить розстріляти його о 13:00. Його питають, чому саме в цей час? Він відповідає, що тоді він встигне на обід до пророка Мухаммеда та шахідів. Доповідають офіцеру.

Офіцер каже: розстріляйте його о 14:15. Запитують: чому? А він відповідає, що тоді він якраз за всіма посуд встигне помити.

P.S.Фотографуватися Мішель відмовився – сказав, щоб не впізнали ІДІЛівці.

Артур Аваков

Як західні країнипопросили Росію припинити її. Ймовірно, підставою для цього стали заяви, що Росія не обмежилася бомбардуванням ІДІЛ (заборонена в Росії організація), а також завдає ударів по позиціях інших радикальних угруповань, що воюють проти урядової армії. Частина опозиціонерів, які виступають проти президента Башара Асада, підтримує Захід.

Думка жителів Сирії щодо російської участі у конфлікті, як і думка світової громадськості, розкололася. Хтось підтримує російську арміюі вважає, що її дії наблизять світ у Сирії. Інші звинувачують наших військових в обстрілі опонентів Асада та цивільних кварталів. «Газета.Ru» попросила сирійських жителів розповісти про обстановку в країні, про бомбування і про те, що місцеві жителі думають про російські атаки.

Під час підготовки матеріалу у кореспондентів «Газети.Ru» склалося відчуття, що

думки місцевих жителівз-поміж прихильників і противників Асада ще більш контрастні, ніж, приміром, погляди мешканця Донецька та жителя Києва.

Фактично мова йдене просто про політичні уподобання, а про принципово різний погляд на майбутнє Сирії та метод боротьби за свої переконання. Деякі з опитуваних «Газетою.Ru» самі визнавали це: «Ми з ними не спілкуємося, тому що нам просто нема про що говорити».

Алі Халеф, Дамаск

- Вільна сирійська армія(одне з найбільших сирійських повстанських угруповань, що воюють проти уряду Асада. — «Газета.Ru») бомбить нас щодня. Іноді за день у місто прилітає по 10 снарядів, іноді перевалює за 100. Ми вже втратили надію, що ця війна колись скінчиться.

Місяць тому я остаточно зібрався виїхати з країни, але тепер з'явилася надія, що війна наближається до кінця, дякую Росії.

Чи не боїмося ми, що від участі Росії стане лише гірше? Ні. Як мінімум, тепер коаліція США не зможе атакувати нас, як вони загрожували раніше, тому що це може нашкодити росіянам у Сирії, а це загрожує. холодною війною». І наша урядова армія тепер міцнішає з кожним днем.

— Але ж США також беруть участь у боротьбі проти ІДІЛ?

— Вони допомагають лише курдам, не нам. У нас є авіабаза на півночі, вона під облогою ІДІЛ уже більше року. США жодного разу не атакували ці позиції ІДІЛ. А сьогодні російська авіаціявдарила практично по всіх позиціях терористів.

— Ми бачили багато повідомлень від сирійців про те, що Росія бомбила цивільні райони та є втрати серед мирних жителів.

— Вони говорили це ще до того, як хтось тут побачив хоча б один російський літак. Ось у мене питання до тебе: ти хотів би, щоб твоя сім'я та твої діти жили поряд зі штаб-квартирою Аль-Каїди (заборонена в Росії організація. — Газета.Ru)? Ні? Так от, усі, хто був проти (терористів. – «Газета.Ru»), поїхали звідти. Усі, хто залишився, або підтримують бойовиків, або допомагають їм у той чи інший спосіб. Тут у Латакії можна побачити безліч сімей біженців, які приїхали без батька, тому що він вступив або до ІДІЛ, або до «Фронту ан-Нусру» (підрозділ «Аль-Каїди» в Сирії, заборонена в Росії організація. — «Газета.Ru »).

Минулого тижня ігілівці стратили 10 чоловіків. Звинуватили їх у гомосексуалізмі, підняли на вежу та скинули по одному вниз. Розумієш?

Алі (попросив не вказувати прізвище, оскільки регулярно вилітає за межі країни), Дамаск, пілот цивільної авіації

— Як я належу до російської участі? Терористи з усього світу атакують нас уже п'ять років. І нам потрібна вся допомога Росії, яку вона може надати. Так, ви маєте рацію, не всі підтримують цю точку зору. Але зазвичай ті, хто проти російських дій, підтримують ідею ісламського халіфату як ідеального світоустрою Прям як у Середньовіччі.

Що я думаю про допомогу інших країн? Ну, США, НАТО, Саудівська Аравія та Туреччина завжди будуть говорити, що всі авіанальоти (інших країн — «Газета.Ru») націлені на мирних громадян. А росіяни бомбили не лише ІДІЛ, а й усі терористичні організації, включаючи «Ан-Нусру» та інших ісламістів. Захід це чудово розуміє. Просто вони не хочуть перемоги військ Асада у цій війні. Але, знаєте, США ніколи не боролися з ІДІЛ по-справжньому. Тільки по телевізору.

Російські ВПСза один день зробили більше ніж альянс за останній рік.

Кхалед Айюб, студент юридичного факультетуУніверситету Аль-Баат, Хомс

— Я впевнений, що втручання Росії у сирійський конфлікт було неминучим. Це мало статися вже давно. Але вся проблема в тому, що єдиної думкищодо цього у нас немає. Хтось підтримує, а хтось не сприймає той факт, що Росія виробляє тут авіаудари. За останні п'ять років сирійці змогли домовитися тільки про одне: не домовлятися ні про що, і в цьому криється корінь усіх бід. (Чи підтримує Кхалед початок бомбардувань з боку Росії, так і залишилося таємницею — хлопець уникнув відповіді. — «Газета.Ru».)

У стрічці фейсбуку та на екранах ТБ авіаудари ЗС РФ — новина номер один. Я завжди на роботі і на вулиці буваю не так часто. Але медіа говорять про це і показують кадри бомбардувань буквально щосекунди. На всі інші події у світі та в країні вони забили і почали день і ніч крутити сюжети про російські авіаудари.

Я підробляв у місті Хама - одному з місць, куди полетіли російські бомби. Авіаудари здебільшого були спрямовані на передмістя Хами та Хомса – у самих містах жодних терористів чи бойовиків немає.

Чи зможе втручання Росії сприяти вирішенню конфлікту у Сирії? Ніхто не може вирішити сирійську кризу... ніхто.

Ібрагім аль-Кутіні, прихильник сирійської революції, Хомс

- Башар Асад не визнав революційний руху Сирії. Спочатку воно було мирним, але диктаторський режим використав легке та важке озброєння проти революціонерів, а потім і зовсім заборонене світовою спільнотою – напалм, фосфорні бомби та хімічну зброю. Після цього революція перейшла у збройну боротьбу проти режиму.

Щоб протистояти революції, Асад привів у Сирію найманців — афганців, іракців, іранців, а тепер і росіян. Росіян він покликав після того, як афганці, іракці та іранці підвели Асада та революційні війська отримали перевагу. Усі, хто співпрацює з Асадом, беруть участь у вбивстві сирійських громадян. І тепер Росія вбиває беззахисних сирійських громадян під хибним приводом того, що бореться з ІДІЛ.

Російське втручання спрямоване на захист Асада, а не на користь сирійському народові.

Російські ВПС бомбять міста та села, де немає жодних бійців ІДІЛ. А те, що взагалі зараз відбувається у Сирії, це боротьба бідних та пригноблених людей проти тиранії та фашистського режиму.

Валентина Михайлівна Броднікова, пенсіонерка, Латакія (саме в районі цього міста на авіабазі Хмеймім дислокується авіаційна група Повітряно-космічних сил Росії)

— Я живу у Сирії вже 45 років. У нас у Латакії все спокійно. Безпосередньо у місті ми нічого не бачимо, нічого не чуємо. Принаймні я не бачила жодних військових. Можливо, десь за містом вони є. Щоправда, ми нещодавно їздили туди на свою дачу, але росіян не бачили лише сирійських військових.

Наше місто ніколи не було місцем широкомасштабних бойових дій. Іноді на Латакію бойовики скидали міни. останній разце було два місяці тому, коли я була в Білорусії в гостях. Що саме це були за бойовики — я не знаю, тут їх багато. Тому майже всі наші залишилися у Латакії. В інших містах, як Алеппо, дуже багато поїхало: хтось додому до Росії, а хтось сюди до Латакії.

Тільки от батюшка поїхав, і служб у церкві немає.

Тобто батюшка начебто є, але живе у Лівані. Але ми ходимо молитися до арабської православну церкву. Звичайно, священнослужителям тут неможливо жити, адже їхнє центральне представництво в Дамаску, а там справи набагато гірші.

Продукти, дякувати Богу, є, але все подорожчало. Бензин є, газ є, із соляркою бувають труднощі. Буває, що воду та світло відключають на кілька годин, але потім включають знову. І ми радіємо навіть таким речам — таки країна дуже страждає.

До новин про те, що Росія прийшла на допомогу Сирії, ми з друзями поставилися дуже позитивно, бо набридло:

п'ятий рік ми живемо як на пороховій бочці та боїмося цих бойовиків.

Сирія моя друга батьківщина. В якихось інших місцях мені дуже важко — я з чоловіком виїжджала за кордон до сина на три місяці, але з радістю повернулася додому. Тут мій дім.