Всероссийская олимпиада школьников английский язык. Бесплатные интернет-олимпиады школьников по английскому языку

Практика показывает, что зачастую олимпиады - terra incognita как для учеников, так и для их родителей. Да и учителя далеко не всегда владеют полной информацией. Цель данной статьи - кратко рассказать, какие бывают олимпиады, как они проводятся и для чего нужны.

Главные различия между Всероссийской олимпиадой и перечневыми - схемы проведения и льготы.

Всероссийская олимпиада

  • Проводится Министерством образования
  • Состоит из четырех этапов (ШЭ, МЭ, РЭ и ЗЭ)
  • Дает льготы при поступлении
  • Подтверждать льготы не надо
  • Диплом действителен 4 года

Перечневые олимпиады

  • Проводятся вузами
  • Состоят из двух этапов (отбор и финал)
  • Дают льготы при поступлении
  • Льготы надо подтверждать баллами ЕГЭ
  • Дипломы действительны 4 года в теории и 1 год на практике

Всероссийская олимпиада школьников

Всеросс - самое престижное событие олимпиадного сезона. Про эту олимпиаду обычно знают больше, чем про остальные. Причина проста: первый этап ВОШ проводят во всех школах , поэтому не услышать о ней хоть что-нибудь практически невозможно. За школьным этапом следуют муниципальный, региональный и заключительный . В школьном этапе могут участвовать все желающие, а для участия в каждом последующем необходимо набирать установленный проходной балл.

Призеры и победители заключительного этапа Всероссийской олимпиады получают различные льготы при поступлении в вузы : БВИ (поступление без экзаменов), 100 баллов в зачет ЕГЭ, баллы за личные достижения. Эти льготы не требуют подтверждения результатами ЕГЭ.

Призерство и победа на Всероссе - очень сложная задача , зачастую с непредсказуемым финалом («два года ботал, и даже на ЗЭ не прошел»). Поэтому нельзя делать ставку только на одну эту олимпиаду. Обязательно подстраховывайтесь с помощью перечневых (особенно в 11 классе).

Перечневые (вузовские) олимпиады

Перечневые олимпиады, в отличие от Всероссийской, к школам никакого отношения не имеют. Их проводят вузы (поэтому перечневые олимпиады часто именуются вузовскими). Например, олимпиаду «Высшая проба» проводит ВШЭ, «Евразийскую» олимпиаду проводит МГЛУ, олимпиаду РАНХиГС проводит, как легко догадаться, РАНХиГС. Поскольку школы не занимаются вопросом вузовских олимпиад, отслеживать все связанные с ними события необходимо самостоятельно.

Во-первых, нужно знать, какие олимпиады являются перечневыми . Каждый год Российский совет олимпиад школьников (РСОШ) составляет список олимпиад, а Министерство образования утверждает его. Этот список и есть перечень. Если олимпиада находится в этом списке, значит она перечневая. Если отсутствует, значит она не перечневая, и никаких вступительных льгот по ней не предусмотрено. Олимпиады по английскому языку, вошедшие в перечень текущего года, собраны на соответствующей странице сайта Upwego.

Каждой перечневой олимпиаде присваивается определенный уровень: от I до III. В 2017/18 учебном году, например, было четыре олимпиады по английскому языку I уровня, 7 олимпиад II уровня и 2 олимпиады III уровня (одна из которых проводилась не по всей России). Знать уровень олимпиады необходимо для определения того, какая вам достанется льгота.

Набор льгот по перечневым олимпиадам такой же, как и у Всеросса: БВИ, 100 баллов в зачет ЕГЭ или несколько баллов личных достижений. Однако в отличие от льгот Всероссийской олимпиады, любые льготы по перечневым олимпиадам нуждаются в подтверждении результатами ЕГЭ : нужно сдать экзамен на 75 баллов и выше (количество баллов может отличаться в разных вузах, но обычно это именно 75).

Определившись, какие олимпиады входят в перечень, нужно идти на сайты этих олимпиад и изучать регламент их проведения. Общая схема одинакова для всех: сначала проходит отборочный тур (как правило, online), затем следует финал (очный) . Точные даты проведения публикуются на сайтах олимпиад.

Важный момент: для участия в любой перечневой олимпиаде необходима регистрация, которая у разных олимпиад открывается в разное время. За этим нужно следить, заглядывая на олимпиадные сайты начиная с октября. На некоторых олимпиадах (например, на «Высшей пробе») регистрация заканчивается раньше, чем начинается отборочный тур. Поэтому вопросом регистрации следует озаботиться заранее, не откладывая на последний момент. Для регистрации, как правило, требуются определенный набор документов: согласие родителей, справка из школы. Полный список требований указан на сайтах олимпиад. Обязательно изучите их, когда планируете участие.

Информация о том, когда и как проводится отборочный тур, также публикуется на сайтах олимпиад. Узнав дату и время проведения, необходимо самостоятельно зайти на сайт олимпиады и пройти отборочный тур в отведенные для этого сроки. Набрав на отборочном туре проходной балл, вы проходите в финал.

Финалы перечневых олимпиад проводятся очно. У большинства из них есть несколько площадок проведения - в разных городах. Искать подходящий город проведения олимпиады, а также ехать туда необходимо самостоятельно. Некоторые олимпиады предоставляют иногородним участникам общежития и оплачивают транспортные расходы.

Внимание! Перечневые олимпиады - это личная ответственность участника. Никто не будет напоминать, что надо зарегистрироваться, пройти отборочный тур, посмотреть свои баллы, съездить на заключительный тур. Если вы забыли, не уследили, не успели - сами виноваты.

Как понять, какие льготы полагаются за олимпиаду?

Решение о том, какие льготы давать олимпиадникам, принимают вузы. Поэтому, чтобы узнать, какие вам полагаются льготы, необходимо идти на сайт вуза, который вас интересует, и искать там документы под названием «Особые права, предоставляемые победителям и призерам Всероссийской олимпиады школьников» (если у вас диплом ВОШ) и «Особые права, предоставляемые победителям и призерам олимпиад школьников, включенных в Перечень олимпиад» (если у вас диплом перечневой олимпиады). В этих документах подробно расписано, какие дипломы олимпиад на каких факультетах принимают.

Обратите внимание, что разные факультеты одного и того же вуза устанавливают разные льготы . Например, в 2018 году факультет ВШЭ «Иностранные языки и межкультурная коммуникация» принимал без вступительных экзаменов только победителей олимпиады «Высшая проба», а факультет «Язык и литература Ирана» в том же вузе давал БВИ победителям и призерам любой олимпиады I уровня, а также победителям любой олимпиады II уровня. Также обратите внимание, что в течение года опубликованный список льгот может меняться без предупреждения , причем как в сторону расширения, так и в сторону сужения. Следите за этим внимательно и проверяйте его почаще.

Сроки действия олимпиадных дипломов

Дипломы Всероссийской олимпиады действуют 4 года. Это означает, что выиграв Всеросс в 9 классе, при поступлении в вуз после 11 класса вы можете воспользоваться всеми льготами, которые дает ваш диплом.

Теоретически срок действия дипломов перечневых олимпиад тоже составляет 4 года. Однако здесь, в отличие от Всеросса, вузы имеют право уточнять, класс, в котором был получен диплом, и в большинстве случаев требуют, чтобы он был получен в 11 классе . Таким образом, диплом, полученный, например, в 9 классе, является формально действительным (4 года не истекло), но практически бесполезным (его нигде не принимают). Точные сведения о том, какие классы учитываются, можно почерпнуть на сайтах вузов, в тех же документах об особых правах.

Приходите учиться!

Занятия в группах

Я готовлю к олимпиадам в мини-группах (от 2 до 6 человек). На занятиях основное внимание уделяется расширению словарного запаса, работе над идиомами, страноведением и прочими олимпиадными штучками. Занятия идут полностью на английском языке. Обязательным компонентом являются домашние задания.

Программы обучения

Готовясь самостоятельно, легко упустить из виду что-нибудь важное. Чтобы этого не произошло, я предлагаю вам специальные олимпиадные программы . Занимаясь по программе, вы регулярно получаете организованный набор упражнений. В отличие от групповых занятий, программы проходят on-line, поэтому доступны для любых регионов.

Курсы

В отличие от программ, которые охватывают сразу несколько направлений, каждый курс посвящен отдельной области. Например, курс «Олимпиадное ассорти» даст возможность попробовать на вкус разные форматы олимпиадного письма, а курс «Олимпиадный доклад» детально прорабатывает формат Report. Полный список доступных курсов можно найти на странице Курсы, грамматика , страноведение , говорение. Также решайте варианты прошлых лет. Нужно заниматься каждый день, уделяя подготовке не менее часа. поможет в этом непростом деле:)

Бесплатные интернет-олимпиады школьников по английскому языку

Бесплатные международные и открытые российские интернет-олимпиады

13-21 мая 2019. Весенняя интернет-олимпиада по русскому языку

22-30 апреля 2019. Весенняя интернет-олимпиада по математике

19 апреля 2019. Весенняя интернет-олимпиада по химии

16-18 апреля 2019. Весенняя интернет-олимпиада по физике

27-31 марта 2019. Весенняя интернет-олимпиада по английскому языку

24-26 марта 2019. Весенняя интернет-олимпиада по китайскому языку

20-23 марта 2019. Весенняя интернет-олимпиада по немецкому языку

18-19 марта 2019. Весенняя интернет-олимпиада по окружающему миру

18-26 февраля 2019. Зимняя интернет-олимпиада по русскому языку

21-29 января 2019. Зимняя интернет-олимпиада по математике

19 января 2019. Зимняя интернет-олимпиада по химии

16-18 января 2019. Зимняя интернет-олимпиада по физике

25-29 декабря 2018. Зимняя интернет-олимпиада по английскому языку

22-24 декабря 2018. Зимняя интернет-олимпиада по китайскому языку

18-21 декабря 2018. Зимняя интернет-олимпиада по немецкому языку

16-17 декабря 2018. Зимняя интернет-олимпиада по окружающему миру

19-27 ноября 2018. Осенняя интернет-олимпиада по русскому языку

22-30 октября 2018. Осенняя интернет-олимпиада по математике

19 октября 2018. Осенняя интернет-олимпиада по химии

16-18 октября 2018. Осенняя интернет-олимпиада по физике

25-29 сентября 2018. Осенняя интернет-олимпиада по английскому языку

22-24 сентября 2018. Осенняя интернет-олимпиада по китайскому языку

18-21 сентября 2018. Осенняя интернет-олимпиада по немецкому языку

16-17 сентября 2018. Осенняя интернет-олимпиада по окружающему миру

2018-2019

E 27-31 марта 2019. Весенняя интернет-олимпиада по английскому языку E 25-29 декабря 2018. Зимняя интернет-олимпиада по английскому языку E 25-29 сентября 2018. Осенняя интернет-олимпиада по английскому языку

2017-2018

NB! Официальная информация для учителей

E 25-28 марта 2018. Весенняя интернет-олимпиада по английскому языку E 24-27 декабря 2017. Зимняя интернет-олимпиада по английскому языку E 24-27 сентября 2017. Осенняя интернет-олимпиада по английскому языку

2016-2017

NB! Официальная информация для учителей

М Положение о международных математических олимпиадах 2016-2017. Материал для учителей. СПб АППО, Nord Education, МетаШкола

М Р Ф Положение об открытых российских интернет-олимпиадах и конкурсах 2016-2017. Материал для учителей. СПб АППО, МетаШкола

E D F

Listen to the text and mark the sentences 1–10 T (True), F (False)or NS (Not Stated in the text).

T F NS
1 Tea was first brought to Russia from China.
2 Tea was known as a strong remedy before it was brought to
3 The tsar immediately loved the new drink.
4 Mikhail Fedorovich held regular assemblies of court in order to

make the nobles get used to drinking tea.

5 Russia started importing tea from China in the 18th century.
6 At first tea cost a lot of money.
7 Drinking tea helps one to fall asleep.
8 Tea was an important part of Russian life in the 19th century.
9 Russian tea is served with sugar.
10 The modern tradition has replaced the traditional sign of

hospitality with coffee.

Part 2 «Reading»

Time: 20 minutes (20 points)

Task 1

Read the passage about Lake Vostok. There are seven words with a letter and anasterisk (*) beside them. This symbol is used in scientific texts to provideexplanations for non-scientific readers. Match each explanation below (1–7) with thecorrect letter A–G from the passage.

  1. *_____ An inspection or investigation of an area, often used for making maps.
  2. *_____Causing harmful effect and damaging the purity of something.
  3. *_____A machine that is automatically programmed to perform a number of tasks, often dangerous or boring ones.
  4. *_____A way of using radio signals on a screen to look at things that cannot normally be seen.
  5. *___Very small organisms that live in the air, water, soil, plants and animals.
  6. *_____A settlement in a distant part of a country, used for trading, military or scientific purposes.
  7. *_____A tool or machine used to make holes in something

Lake Vostok lies about 1,500 kilometres east of the South Pole, near Russia’s Vostok station, a scientific outpost* (A) that has experienced the lowest temperatures ever recorded on Earth: minus 89.2̊ C.

What is unique about this lake is that nobody has ever set foot on its shores. Like the oceans of the planet Jupiter’s moon Europa, it is completely covered by ice.

The first person to realise the existence of Lake Vostok was the Russian geographer, Andrei Kapitsa. While flying over this frozen region in 1960, he noticed an unusually flat area and thought there might be a lake under the ice. However, his suggestions were not taken seriously at the time and it was only after a British-led survey* (B) used radar* (C) , that it became clear that there was water there.

Lake Vostok’s ice covering is 4 kilometres thick, its water is up to 500 metres deep and it has been completely covered in this way for at least one million years. In 1988 special hot-water drills* (D) were used to get through the ice to within 120 metres of the lake. Work then stopped to avoid pollution* (E) . Samples were taken from the ice and found to contain living bacteria* (F) and even some grains.

Scientists now want to send a robot*(G) down to explore and search for signs of life. If life can exist in this lake covered by ice, maybe it can also exist in the icecovered oceans of Jupiter’s moon.

Now choose the best way a–d of completing each sentence 8–10 according to the information in the passage.

8 . What makes Lake Vostok different from other lakes is that it is

  • a) so near the South Pole.
  • b) on Jupiter’s moon, Europa.
  • c) being explored by robots.
  • d) completely covered by ice.

9 . Nobody has yet got through to the waters of the lake because

  • a) the ice is too thick.
  • b) they are afraid of polluting it.
  • c) they are worried about disease from the bacteria.
  • d) you can only see the lake on radar.

10 . Lake Vostok could be a very important scientific discovery as it could show

  • a) how life can survive in extreme conditions.
  • b) how long Earth has existed.
  • c) how robots work.
  • d) how scientists write reports on their discoveries.

Task 2

You’re Welcome

Bill Bryson, an American writer who had lived in Britain for ten years, returned to the USA to rediscover his homeland. He borrowed his mother’s old Chevrolet and drove 13,978 miles through 38 states, keeping mainly to side roads and small towns. This is Bryson’s description of a meal in a town called Littleton in New Hampshire.

It was the friendliest little place I had ever seen. I went into the Topic of the Town restaurant. The other customers smiled at me, the lady at the cash register showed me where to put my jacket, and the waitress, a plump little lady, couldn’t do enough for me.

She brought me a menu and I made the mistake of saying thank you. “You’re welcome,” she said. Once you start this there’s no stopping. She came and wiped the table with a damp cloth. “Thank you,” I said. “You’re welcome,” she said. She brought me some cutlery wrapped in a paper napkin. I hesitated but I couldn’t stop myself. “Thank you,” I said. “You’re welcome,” she said.

I ordered the fried chicken special. As I waited I became uncomfortably aware that the people at the next table were watching me and smiling at me in a slightly crazy way. The waitress was watching me too. Every few minutes she came over and asked if everything was all right. Then she filled my glass with iced water and told me my food would only be a minute.

“Thank you,” I said.

“You’re welcome,” she said.

Finally the waitress came out of the kitchen with a tray the size of a table-top and started putting plates of food in front of me – soup, a salad, a plate of chicken, a basket of hot bread rolls. It all looked delicious. Suddenly I realized I was starving.

The waitress wanted to know if she could get me anything else.

“No, this is just fine, thank you.” I answered with my knife and fork ready to attack the food.

“Would you like some ketchup?”

“No, thank you.”

“Would you like some more dressing for your salad?”

“No, thank you.”

“Have you got enough gravy?”

There was enough gravy to drown a horse. “Yes, plenty of gravy, thank you.”

“How about a cup of coffee?”

“Really I’m fine.”

“You’re sure there’s nothing I can do for you?”

“Well, you might just push off and let me eat my dinner,” I wanted to say, but I didn’t of course. I just smiled sweetly and said no thank you.

11 After living abroad for a long time,

Bryson wanted to

A bring him some coffee.
12 He feels that once you’ve started

saying thank you, you

B looked at him.
13 He was uncomfortable about the C like some ketchup.
14 When the food came he wanted to D got enough gravy.
15 The waitress asked if he would E ask for some more.
16 She wanted to know if he F could do for him.
17 She asked if he had G go away.
18 She wondered if she could H have to continue.
19 Bryson was sure there was nothing I eat, not talk.
20 He didn’t really tell the waitress to J like some more chicken.
K get to know the USA again.
L would like some more dressing.

Part 3 «Use of English»

Time: 30 minutes (40 points)

Task 1

Nothing to Match It!

There’s nothing to match the (0)__warmth __and cosiness of a genuine log-fire. The luxury and sheer (1 )_____ of sitting back and watching the progress of fire and flame is almost (2 )_____. WARM
RELAX
BELIEVE
A log-fire appeals to all the senses. Yes, you can (3 )_____ taste and smell the (4 )_____ of newly cut timber – and then enjoy the sight and sound of the minor (5 )_____ as it burns. ACTUAL
FRESH
EXPLODE
All of this is very (6 )_____, and the thing that makes it more (7 )_____ than ever is that one’s feet are up and one’s whole body is being bathed in tropical heat. It’s a (8 )_____ experience! DRAMA
ENJOY
MARVEL

Isaac Newton (0 – so interest)_was so interested __ in different problems that he became quite absent-minded. One day a gentleman (9 – come ) _______________ to see him, but he (10 – tell ) _______________ that Isaak Newton was busy in his study and that nobody (11 – allow ) _______________ to disturb him.

As it (12 – be ) ____________ dinner time, the visitor (13 – sit ) ____________down

in the dining room (14 – wait ) for the scientist. The servant came in and (15 – place ) _______________ on the table a boiled chicken under a cover. An hour (16 – pass ) _______________ but Newton (17 – not appear ) _______________. The gentleman (18 – feel ) _______________ really hungry. After he (19 – eat ) _______________ the chicken, he (20 – cover ) _______________ up the skeleton. He (21 – ask ) _______________ the servant to prepare another one for his master. Before the second chicken (22 – cook ) _______________, however, the scientist (23 – enter ) _______________ the room and (24 – apologize ) _______________ for his delay. Then he added, “As I (25 – feel ) _______________ rather tired and hungry, I (26 – hope ) _______________ you (27 – excuse ) _______________ me a little longer, while I (28 – take ) _______________ my dinner, then I (29 – be ) _______________ at your service.” With these words he (30 – lift ) _______________ the cover, and without emotion (31 – turn ) _______________ round to the gentleman and (32 – say ) _____________, “See how strange scientists (33 – be ) _____________. I quite (34 – forget ) that I (35 – dine ) _______________ already.”

Task 3

Example : _0_ – B

0 Good friends, good books, and a sleepy conscience:
36 If you tell the truth, A you don’t have to remember anything.
37 ′Classic′ – a book which people praise B this is the ideal life.
38 A lie can travel half way around the world C the man who cannot read.
39 Never put off till tomorrow D what may be done the day after tomorrow just as well.
40 The man who does not read has no advantage over E and don’t read.
F while the truth is putting on its shoes.

Part 4 «Writing»

Time: 30 minutes (15 points)

At your Literature lessons, you’ve learnt a lot about legends and myths of ancient Russia. Imagine you are preparing a school conference project on the topic “Legends of our Motherland Influence our Character Greatly ”. Write a few paragraphs to your teacher to give her/him general information about your work.

Remember :

  • to explain your choice of the topic
  • to describe your favourite legend
  • to prove that legends are important in building our character and give an example (from literature or your personal experience) that people get a lesson from legends
  • to make a conclusion

Write 100 – 140 words.

Audioscript

Look at Part 1. Listen to the text and mark the sentences 1–10 T (True) , F (False) or NS (Not Stated).

You will hear the text twice.

You have 30 seconds to look at the questions.

(Pause 30 seconds)

Now we are ready to start.

Tea was introduced to Russia in 1640 when the Russian ambassador boyarin Vasily Starkov returned from the Mongol horde and brought a gift of 200 tea packages , 500 grammes each, to tsar Mikhail Fedorovich Romanov. It was praised for its medicinal powers and ability to refresh and to purify the blood. Starkov himself didn’t like the taste of the drink but he feared the tsar’s anger and brought it to court. There are different legends about the way Romanov felt about the exotic foreign drink. One of them claims the tsar liked it and exclaimed ‘More!’ But many historians hold the opposite opinion because tea trade did not start in Moscow until 36 years later.

The next shipment of tea arrived from China. In 1679 Russia and China signed a special tea treaty. In the beginning tea was very expensive and only rich people could afford it. Also very few people knew the secrets of its brewing.

Traditionally, common Russian people drank forest herbal teas – vzvars – made of herbs, dried leaves and fruits.

But very soon tea had become very popular, and now Russians could not imagine their lives without it. It was also noted that tea would keep one awake during a long church service .

By the 18 th century, tea was part and parcel of Russian life and had become very much a national drink . Family affairs were settled around the tea table. Asking one to sit down to tea became a traditional sign of hospitality. Tradition demanded that the water be boiled in a samovar if possible. Russian tea is served with a lump of sugar and lemon , along with various jams and preserves, honey and Russian cookies or pies. People in the West even call tea served with lemon Russian tea.

Now you have 30 seconds to fulfil the task.

(Pause 30 seconds)

Now listen again and check your answers.

(The recording is repeated)

Now you have 20 seconds to check your answers.

(Pause 20 seconds)

KEYS

Part 1. Listening

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
F T NS NS F T F T T NS

Part 2. Reading

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
B E G C F A D d b a
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
K H B I C L D A F G

Part 3. Use of English

1 relaxation 5 explosions
2 unbelievable 6 dramatic
3 actually 7 enjoyable
4 freshness 8 marvellous/marvelous
9 came 18 felt 27 will excuse
10 was told 19 had eaten 28 take
11 was allowed 20 covered 29 will/shall be
12 was 21 asked 30 lifted
13 sat 22 was cooked/had been cooked 31 turned
14 waiting/to wait 23 entered 32 said
15 placed 24 apologized 33 are
16 passed 25 feel/am feeling/’m feeling 34 forgot
17 did not/ didn’t 26 hope 35 had (already) dined
36 37 38 39 40
A E F D C

Критерии оценивания конкурса письменной речи (writing)

Максимальное количество баллов: 15.

Внимание! При оценке 0 по критерию «Решение коммуникативной задачи» выставляется общая оценка 0.

Бал лы РЕШЕНИЕ

КОММУНИКАТИВНОЙ ЗАДАЧИ

(максимум 10 баллов)

ОФОРМЛЕНИЕ (максимум 5 баллов)
Лексика

(максимум 2 балла)

Грамматика

(максимум 2 балла)

Орфография и пунктуация

(максимум 1 балл)

10 Коммуникативная задача полностью выполнена с учётом цели высказывания и адресата. Тема раскрыта полностью. Все аспекты содержания присутствуют и раскрыты развёрнуто. Работа не имеет ошибок с точки зрения стилевого оформления.

В работе:

1–2) есть объяснение выбора темы проекта – 2 балла;

3–4) есть описание любимой легенды/ былины– 2 балла;

5–6) приведено доказательство важности легенд/ былин для формирования личности (1 аргумент из литературы или личного опыта участника) – 2 балла;

7) есть заключение – 1 балл;

8) нет ошибок с точки зрения композиции, текст разделен на абзацы – 1 балл;

9) правильно используются различные средства логической связи – 1 балл;

10) участник демонстрирует оригинальный подход к раскрытию темы – 1 балл.

Объём работы либо соответствует заданному (100–140)* , либо отклоняется от заданного не более чем на 10 % в сторону увеличения (не больше 154 слов) или на 10 % в сторону уменьшения (не менее 90 слов).

2 балла

Участник демонстрирует богатый лексический запас, необходимый для раскрытия темы, точный выбор слов и адекватное владение лексикой. Работа имеет не более 1 негрубой лексической ошиб ки, не затрудняющей понимание высказы вания.

2 балла

Участник демонстрирует грамотное и уместное употребление структур, необходимых для раскрытия темы.

Работа имеет 1 грамматическую ошибку, не затруд няющую понимание высказывания.

9–1 Коммуникативная задача выполнена с учётом цели высказы вания и адресата. Тема раскрыта полностью, однако в работе отражены не все аспекты. Отсутствие каждого аспекта 1–10 (см. раздел на 10 баллов) приводит к потере 1 или 2 баллов.

При отсутствии первых семи параметров выставляется оценка «0» по критерию «Решение коммуникативной задачи».

1 балл

В целом лексический состав текста соответствует заданной теме, однако имеются неточности в выборе слов и владении лексикой (2–3 ошибки), которые не затрудняют понимания высказы вания. ИЛИ Используется стандартная,однообразная лексика.

1 балл

Участник демонстрирует ограниченное употребление структур, необходимых для раскрытия темы.

Работа имеет 2–3 грамматические ошибки, не затруд няющих понимание высказывания.

1 балл

Участник демонстрирует уверенное владение навыками орфографии и пунктуации.

Работа имеет не более 1–3 орфо графических и/или пунктуционных ошибок, не затрудняющих понимание выска зывания.**

0 Содержание текста не отвечает заданной теме. Коммуникативная задача не выполнена.

Формат высказывания не соблюдается. ИЛИ Объём высказывания менее 90 слов. ИЛИ Ответ отсутствует.

0 баллов

Участник демонстрирует крайне ограниченный словарный запас. Участник допустил более 3 лексических ошибок, в том числе затрудняющих понимание высказы вания.

0 баллов

В тексте присутствуют многочисленные грамматические ошибки (более 3) в разных разделах грамматики, затрудняющие его понимание.

0 баллов

В тексте присутствуют многочисленные орфографические и/или пунктуаци онные ошибки (более 3), затрудняющие его понимание.

* При отклонении от заданного объёма более чем на 10 % в сторону увеличения проверке подлежат первые 140 слов. При объёме работ

** Не учитывать ошибки, допущенные в написании названия легенд/ былин, имён их героев, историко-географических названий.

Школьный этап всероссийской олимпиады по английскому языку

2017-2018 учебный год

Задания для учащихся 9-11 классов

LISTENING

Listen to the conversation and choose the correct variants

1. Jamie … study Math, English and Science at school.

A) can B) must C) likes to D) should not

2. Jamie … what other subjects to take.

A) knows B) is uncertain C) is sure D) made up his mind

3. Jamie’s marks in French are … .

A) bad B) excellent C) good D) rather good

4. Jamie can study Spanish if Mrs. Sanchez … .

A) doesn’t mind B) is in the staff room C) has lunch D) is against

5. Jamie wants to study … at University.

A) Spanish B) History C) Art D) Business Studies

6. Next year Jamie would like to take … .

A) French, History and Art B) Spanish, Business Studies and Art C) Spanish, Business Studies and History D) Spanish, History and Art

7. Jamie’s mother used to be … .

A) a dean B) a lecturer C) a teacher D) an artist

8. Jamie is at the top of his school at … .

A) History B) French C) Art D) Business Studies

9. Jamie is in a hurry because he wants to … .

A) have dinner B) see his friend C) change money D) change his clothes

10. Jamie is talking with … .

A) his dad B) Mrs. Sanchez C) Mr. Jones D) French master

READING

Read the text and then answer questions 11-15.

Different Colours can affect us in many different ways; that’s according to Verity Allen. In her new series «Colour me Healthy”, Verity looks at the ways that colours can influence how hard we work and the choices we make. They can even change our emotions and even influence how healthy we are. «Have you ever noticed how people always use the same colours for the same things?» says Verity. “Our toothpaste is always white or blue or maybe red. It’s never green. Why not? For some reason we think that blue and white is clean, while we think of green products as being a bit disgusting. It’s the same for businesses. We respect a company, which writes its name in blue or black, but we don’t respect one that uses pink or orange. People who design new products can use these ideas to influence what we buy.” During this four-part series, Verity studies eight different colours, two colours in each programme. She meets people who work in all aspects of the colour industry, from people who design food packets, to people who name the colours of lipsticks. Some of the people she meets clearly have very little scientific knowledge to support their ideas, such as the American “Colour Doctor” who believes that serious diseases can be cured by the use of coloured lights. However, she also interviews real scientists who are studying the effects of green and red lights on mice, with some surprising results. Overall, it’s an interesting show, and anyone who watches it will probably find out something new. But because Verity is goes out of her way to be polite to everyone she meets on the series, it’s up to the viewers to make their own decisions about how much they should believe.

11. What is the writer doing in this text?

  1. giving information about how colours influence us
  2. reporting what happens in a new television series
  3. giving information about a television presenter
  4. giving his opinion of a recent television show

12. Which of the following shows the probable content of the four shows?

  1. Part 1 – Health; Part 2 – Products and Industry; Part 3 – Emotions; Part 4 – Decisions
  2. Part 1 – Blue and Black; Part 2 – Red and Orange; Part 3 – White and Grey; Part 4 – Green and Yellow
  3. Part 1 – Meeting Designers; Part 2 – Meeting People who Name Colours; Part 3 – Meeting Doctors; Part 4 – Meeting Scientists
  4. Part 1 – Cleaning Products; Part 2 – Make-up; Part 3 – Clothes; Part 4 – Food

13. According to Verity, why is a knowledge of colour important?

  1. It can help you to choose the best products.
  2. It can give you new ideas.
  3. It can help you to change people’s minds.
  4. It can help you to sell products.

14. Who does the writer respect least?

  1. Verity Allen
  2. The people who name lipsticks
  3. The «Colour Doctor»
  4. The scientists who work with mice

15. Which of the following would make a good title for the text?

  1. Enjoy it, but don’t believe everything.
  2. Another great show from Verity Allen! Five Stars!
  3. Don’t miss this if you work in Business!
  4. Watch this programme! It will make you healthy!

Match the following headings with the sections of the text below, one heading is extra.

This museum tells you about the history of

A. Industry
B. Science
C. Toys
D. Costumes
E. A city
F. Transport
G. Canals

16. Step inside this magical 1850s «Cinema» for an exciting tour of Edinburgh, the capital of Scotland. As the lights go down a brilliant moving image of the capital appears before you, while the guide tells the story of Edinburgh"s historic past.

17. The National Waterways Museum of Gloucester brings to life the time when Britain"s waterways were dug between towns. Transport by these ways was cheaper than transport by land. Many exhibits give visitors the chance to relive the Age which helped to revolutionize Britain"s water system.

18. Black Country Museum is an open-air museum. Your visit there is always exciting and enjoyable. Guides in national costumes and working demonstrators tell visitors a story of the time when different machines were invented in Britain and factories began to develop very quickly.

19. Travel through time and discover the colourful story of travel. See shiny buses, tube trains and trams of different centuries. As you step into the past you"ll meet people who"ve kept London moving for 200 years. Hold tight as you put yourself in the driving seat and enjoy your journey.

20. This museum is full of wonderful models of trains, buses, ships and cars. See the 1920s model Story Land Park and play the old slot-machines. It also has a nursery of the beginning of the 20th century. The wonderful collection of dolls contains different marionettes from Ancient Roman Gladiator doll to figures of today.

21. This museum illustrates the development of human knowledge through different instruments. The museum has a clockwork model of the solar system from1750 as well as microscopes, telescopes, navigation instruments, electrical machines and tools.

USE OF ENGLISH

Read the text and decide which answer – A, B, C or D – best fits each space (22 -31).

The Montessori Method

From the moment we are born, we start learning about the world around us. We learn a great deal of things over a very short period of time, and this forms the foundation of all our future learning.
22) ……. to the age of six, we are extremely sensitive and we develop the important skills that will prepare us for 23) ……. life. Therefore, it is very important to have a good preschool programme 24) ..……. helps us to develop hand-eye co-ordination and problem-solving abilities, as well as exposing us to a 25) ……. variety of stimuli and materials. Maria Montessori developed 26) ……. a programme, which helps children to 27) ……. their intelligence and independence. The Montessori Method, as it is 28) ……. , combines practical activities, which stimulate the senses of touch and smell, with mathematical and language development activities. The children are completely 29) ……. to choose which activity to 30) ……. in and when, thus encouraging self-confidence and independence. This 31) ……. to teaching is very popular with many parents of young children, as it involves learning which uses all the senses during those important early years.

  1. A Up
  2. A after
  3. A what
  4. A broad
  5. A so
  6. A expand
  7. A known
  8. A open
  9. A play
  10. A way

B Over

B next

B when

B far

B such

B increase

B called

B free

B do

B system

C Near

C later

C which

C rich

C quite

C develop

C titled

C able

C participate

C approach

D Above

D older

D who

D wide

D many

D improve

D branded

D allowed

D take

D method

Read the text and complete it with the correct forms of the words.

Francisco Goya

32 Francisco Goya _________ in Zaragoza, where he was born, and later moved to Madrid. STUDY

33 His early works convey the freedom and charm of popular life, but after his _________ as painter to the court, where he was a great favourite, APPOINT

34 he became ________________ somber. INCREASE

35 His etchings of the disasters of war, witches, and monsters were the reactions of a sensitive man __________ by the events of his time. APPALL

36 He went deaf at 60, after which his work becomes steadily more melancholic. His extraordinary candor in some royal portraits, where he employs exquisite technique to depict a family, has few___________ in commissioned art. PARALLEL

37 He _________permission to depart for France in 1824 and died in Bordeaux at the age of 82. GIVE

38 Few artists __________such a variety of work. COMPOSE

WRITING

39. Comment on the following statement:

The Internet is the best source of information.

What is your opinion? Do you agree with this statement?

Write 100 -120 words.

Remember to

Make an introduction

Express your personal opinion and give reasons for your opinion

Make a conclusion

Критерии оценивания

Listening, Reading, Use of English - максимальное количество баллов 38. Задание проверяется по ключам. Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. За неверный ответ или отсутствие ответа выставляется 0 баллов.

Keys:

Listening

10 C

Reading

11 B

12 B

13 D

14 С

15 A

16 E

17 G

18 A

19 F

20 C

21 B

Use of English

22 A

23 C

24 C

25 D

26 B

27 C

28 B

29 B

30 C

31 C

32 studied

33 appointment

34 increasingly

35 appalled

36 parallels

37 was given

38 have composed

Шкала критериев оценивания «Writing»

Максимальное количество баллов: 20

БАЛЛЫ

(за содержание)

(максимум 10 баллов)

ОФОРМЛЕНИЕ (максимум 10 баллов)

Композиция

(максимум 2 балла)

Лексика

(максимум 2 балла)

Грамматика

(максимум 2 балла)

Стиль

(максимум 2 балла)

Орфография и пунктуация

(максимум 2 балла)

9-10

Коммуникативная задача полностью выполнена с учетом цели высказывания и адресата. Тема раскрыта полностью. Участник демонстрирует оригинальный подход к раскрытию темы.

2 балла

Работа не имеет ошибок с точки зрения композиции.

2 балла

Участник демонстрирует богатый лексический запас, необходимый для раскрытия темы, точный выбор слов и адекватное владение лексической сочетаемостью . Работа не имеет ошибок с точки зрения лексического оформления.

2 балла

Участник демонстрирует грамотное и уместное употребление структур, необходимых для раскрытия темы.

Работа не имеет ошибок с точки зрения грамматического оформления.

2 балла

Участник демонстрирует владение жанрами письменной речи. Текст оформлен в соответствии с требованиями, предъявляемыми к официальному и неофициальному письму. Работа не имеет ошибок с точки зрения стилевого оформления.

2 балла

Участник демонстрирует уверенное владение навыками орфографии и пунктуации.

Работа не имеет ошибок с точки зрения орфографического и пунктуационного оформления.

Коммуникативная задача выполнена с учетом цели высказывания и адресата. Тема раскрыта полностью, однако в работе не хватает оригинальности в раскрытии темы.

1 балл

В целом текст имеет четкую структуру, соответствующую заданной теме. Текст разделен на абзацы. В тексте присутствуют связующие элементы. Допустимы незначительные нарушения структуры, логики или связности текста

1 балл

В целом лексический состав текста соответствует заданной теме, однако имеются неточности в выборе слов и лексической сочетаемости, которые не затрудняют понимания текста. Или: используется стандартная, однообразная лексика.

1 балл

В тексте присутствует ряд незначительных грамматических и/или синтаксических ошибок, не затрудняющих общего понимания текста.

1 балл

Участник в целом демонстрирует владение жанрами письменной речи, однако в тексте присутствуют незначительные нарушения стилевого единства.

1 балл

В тексте присутствуют орфографические и/или пунктуационные ошибки, которые не затрудняют общего понимания текста.

Коммуникативная задача в целом выполнена, однако имеются отдельные нарушения целостности содержания. Тема раскрыта не полностью: не приведены все необходимые аргументы и/или факты.

Коммуникативная задача выполнена частично. Содержание текста не полностью отвечает заданной теме или объем работы менее 50% от заданного.

0 баллов

Текст не имеет четкой логической структуры. Имеются серьезные нарушения связности текста и/или многочисленные ошибки в употреблении логических средств связи.

0 баллов

Участник демонстрирует крайне ограниченный словарный запас. Или: имеются многочисленные ошибки в употреблении лексики, затрудняющие понимание текста.

0 баллов

В тексте присутствуют много численные ошибки, затрудняющие его понимание.

0 баллов

Текст не оформлен в соответствии с требованиями жанра. Или: в тексте присутствуют значительные нарушения стилевого единства.

0 баллов

В тексте присутствуют многочисленные орфографические и/или пунктуационные ошибки, затрудняющие его понимание.

Коммуникативная задача не выполнена. Содержание текста не отвечает заданной теме.


Всероссийская олимпиада школьников по английскому языку 2017 2018 гг. Школьный этап 5 – 6 классы Продолжительность выполнения – 60 минут Part 1

LISTENING Task 1

Listen to Susie talking to her friend Matt about going to the cinema. For each question, choose the right answer (A, B or C). You will hear the conversation twice.

Example:

0 Who is going to the cinema with Susie?

A Jane

B Sam

C Pete

___________________________________________________________________________________

1. Which film will they see?

A Sunny Day

B Field of Green

C Heart of Gold

2. They are going to the cinema

A by the market.

B in the shopping centre.

C opposite the park.

3. How will they get there?

A by car

B on foot

C by bus

4. Matt should meet Susie at

A 3.45.

B 4.15.

C 4.20.

5. The cinema tickets will cost

A £5.50.

B £6.20.

C £8.00.

Task 2

Listen to Nick talking to a friend about his birthday presents. What present did each person give him? For questions 1- 5, choose a letter A - H next to each person.

You will hear the conversation twice.

Example:

0 Cousin B

__________________________________________________________________________________

PEOPLE

PRESENTS

1. Mum

A bike

2. Brother

B book

3. Aunt

C cinema tickets

4. Uncle

D clothes

5. Grandmother

E computer game

F mobile phone

G money

H music CD

Part 2

READING

Task 1

Read the text and fill in the gaps (1 - 6) with the phrases (A -G). There is one phrase you don’t need to use.

Venice of the North

Russia is a huge country and there many beautiful and interesting places to visit.

Saint Petersburg has got many things to see and do for the whole family. The city’s Central Park of Leisure and Culture is famous 1. __________ and it is a great place to go to have fun.

You can visit the Elaginoostrovsky Palace of wax figures or go on exciting rides at the fun park. In the summer you can 2. __________ or even take steamship ride on the river. In the winter, many people go ice-skating 3. __________ or sleigh down a steep snowy hill for fun.

Saint Petersburg has something for everyone. If you like animals 4. _________ the Leningradsky Zoo with its 400 different types of animals from all around the world. You can also visit the wonderful Durov Animal Theatre and 5. __________ perform. The Dolphinarium is also a must. Watch dolphins do clever tricks and 6. __________ and have a laugh with the funny sea lions. If you have time you should also check out the famous Puppet Theatre of Fairy Tales where you can see old and modern plays.

A at the park’s ski-centre

B don’t miss

C see all sorts of animals

D for its attractions

E take lots of pictures

F hire boats and explore the park

G even sing and dance for cheering crowds

Task 2

    Read the story and choose True, False or Not stated

This is the story of a ghost. He lives in the beautiful Canterville Castle . Mr. Otis and his family live there, too. The ghost has got big red eyes, grey hair, a long nose, thin legs and a white face. He thinks he"s very frightening. But nobody is afraid of him.

The ghost is very sad and unhappy. He cries in his room in the tower. Mr. Otis" daughter, Virginia feels sorry for him and wants to help him. The ghost tells her about his problem. He can only rest when a girl with blond hair helps him and the almond tree has flowers.

Virginia and the ghost go through a wall. The Otis family looks for Virginia in the rooms, under the beds, behind the doors, on the roof. They finally see her sitting by the almond tree. They look up and notice that the almond tree has flowers. Virginia and the ghost can finally rest. Now they are happy.

1. It is a story about a ghost.

2. He lives in Canterville Village.

A. True B. False C. Not stated

3. The ghost has a beard.

A. True B. False C. Not stated

4. He thinks he is funny.

A. True B. False C. Not stated

5. The ghost is sad and cries.

A. True B. False C. Not stated

6. He lives in the living room.

A. True B. False C. Not stated

7. The ghost has a problem. He can"t rest.

A. True B. False C. Not stated

Part 3

USE OF ENGLISH

Task 1

Read the text about Serena Williams. Choose the best word (A, B, or C) for each space for questions 1-9.

Serena Williams is a (1) _________ popular tennis player. At the Australian Open tennis competition (2) _________ January 2005, Serena Williams (3) _________ something special to Melbourne – her new fashion range. Serena helped to design (4) _________ lime-green and white tennis clothes, which included an amazing dress and knee-high boots to go with (5) _________ . Serena showed these clothes to journalists in Melbourne. Under the dress, she (6) _________ wearing a cutaway top and white shorts, which she later wore for all her matches.

The lime-green and white boots can be unzipped and taken off (7) _________ the warm-up and the match. Serena said, “My legs take a little (8) _________ to warm-up than most players, so they’re perfect for me!”

Serena played very (9) _________ in Melbourne and won the competition.

1. A very

B too

C so

2. A on

B at

C in

3. A brings

B bringing

C brought

4. A a

B the

C one

5. A it

B them

C both

6. A is

B has

C was

7. A with

B between

C from

8. A long

B longer

C longest

9. A well

B good

C best

Task 2

Complete the five conversations. Choose the right answer.

Task 3

Fill in the gaps to complete Peter’s email to his friend. For each gap choose the correct word or phrase.

ago Jane there Love Peter with to going will our of is

a pity on

write reply send

To: Jane Dowson < >

Subject: My holiday

Dear 1) _________ ,

I’m sitting 2) __________ the beach at the moment. Soon, I’m 3) _______ to have a swim. I arrived here three days 4) ______ with my family. We 5) _______ be on holiday together here for two weeks. It 6) _______ a beautiful place. The beach is very near 7) _______ hotel. The sea isn’t cold and 8) _____________ are many interesting places to visit. Yesterday we walked 9) _______ a village in the mountains. I took lots 10) ________ photographs. It’s 11) _________ that you don’t come 12) _________ us.

13) __________,

14) __________

Participant’s ID number Английский язык

(2017 год) 5-6 классы

ANSWER SHEET