Учебные материалы по английскому. Как выбрать материалы по изучению английского языка

Допустим, вы решили, что пришло время и вам присоединиться к обществу людей, изучающих английский язык. Вы определились, для каких целей он вам нужен, поэтому мотивация у вас имеется. Наконец, вы выбрали, где и как именно вы будете учить английский: , в группе на или предпочтете с авторами нашего блога. Вроде, со всем справились. Может, пора приступать? Ан, нет! Остался открытым еще один вопрос: какие материалы для изучения английского языка могут вам понадобится?

Выбираем материалы для изучения английского языка

Каким бы образом не был организован ваш процесс обучения, вы должны обзавестись некоторыми материалами для изучения английского языка, которые помогут вам в его освоении. Вот приблизительный список того, что вам потребуется:

  1. Безусловно, возглавляет топ материалов для изучения английского языка учебник английского или, если говорить точнее, учебный курс. Занимаясь на курсах иностранных языков, вы будете следовать определенному учебному комплексу, по которому работают преподаватели именно этой организации. Скорее всего, приобрести эти учебники вы сможете там же. Если же вы решили заниматься без посторонней помощи, попробуйте выбрать наиболее подходящее вам издание (учитывайте уровень знаний, направленность курса). Скажу сразу – выбор нелегкий, так как серий учебных материалов безумно много. Купите или найдите в интернете желаемый вариант и испробуйте его. Не понравится – меняйте.
  2. Как правило, все известные зарубежные издательства предлагают не просто учебники и к ним же рабочие тетради для отработки изученного. В состав определенного учебного комплекса материалов для изучения английского языка входят еще аудио- и видеоматериалы. Обязательно ими воспользуйтесь. Сделайте ваш процесс обучения более эффективным. И в целом, изучая английский, постарайтесь смотреть больше обучающих видеороликов, видеоуроков, . Слушайте , выполняйте задания с помощью этих записей.
  3. Приобретите двуязычный словарь. Они бывают разными: общего плана, специализированные (экономический, технический, медицинский и т.д.), тематические, толковые. Отличаются они и по количеству словарных статей. Чем их больше, тем соответственно и ценнее словарь. Если вы не хотите становиться хозяином талмуда в полторы тысячи страниц, которым и убить можно, воспользуйтесь онлайн-словарями интернета (например, multitran). Правда, их с собой не унесешь, если только на ноутбуке. А вот в этом смысле вам помогут электронные словари-переводчики карманного формата.
  4. Обязательно обратитесь к специализированной литературе. Нелишним будет покупка справочника по (хороши издания, представляющие теорию, и те, в которых вся грамматика расписана по таблицам). Как показывает опыт, можно немного облегчить процесс обучения, используя словарь и антонимов английского языка. Если же вы изучаете английский для какой-либо специализации, например, хотите стать врачом, вам понадобится и словарь медицинской терминологии. Не забудьте и о (оригинале или ), чтению которого неплохо было бы уделить небольшое количество вашего времени.
  5. Среди материалов для изучения английского языка хотелось бы отметить программы, служащие этой цели. Это могут быть игры для отработки определенного языкового навыка, коллекции наиболее употребительных слов английского языка, программы-тренажеры для их запоминания, переводчики, разговорники и т.д.
  6. Ну, и конечно, выработайте прекрасную привычку узнавать что-то новое в английском языке с помощью всемирной паутины. Ресурсов, посвященных английскому языку, миллионы. Одни могут нравиться, другие нет. В любом случае, они представляют собой кладезь ценной информации и материалов для изучения английского языка, включая все вышеперечисленное.

Как говорится, материалов для изучения английского языка, также как и способов обучения, предостаточно. Было бы желание, а полезные ресурсы всегда найдутся!

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter .

Упражнения и тесты- 5 класс (elementary )

Exercise 1 А . Present Simple. Give the negative form

    We have English on Monday.

    Lena is going to be a teacher.

    Nick likes playing computer games.

    It rains in autumn.

    Lena is a good student.

    We are friends.

    My mum is a doctor.

    Boris likes travelling.

    My name is Sam.

    I am from London.

Exercise 1 В . Present Simple. Give the negative form

    This is my bike. .

    My dog wants its dinner.

    My brother lives in Moscow.

    My father has a new car.

    We are from Russia.

    We like cold weather.

    I’m good at maths.

    Her birthday is in July.

    They are interested in music.

    I usually go shopping on Sunday.

Exercise 2 Present Simple. Put in is/are/do/does.

1. Where____you from?

2. Where____ Jane live?

3. ___you like your new school?

4. Where_____your textbook?

5. ____you play any sports?

6. What time_____the library close?

7._____you usually tired after your classes?

8. _____your mother a lawyer?

9. ___she know your phone number?

10._____her job boring?

Exercise 3 Present Simple. Write questions.

1 you / walk to school / every day?

2 your lessons / start / at eight o"clock?

3 you / do your homework / every evening?

4 you and your best friend / go / to the same school?

5 you / watch / TV after school?

6 your best friend / visit / you at weekends?

7 you / play sport / every day?

8 your mum / get up early / at weekends?

Exercise 4. Present Simple. Make questions beginning with words in the brackets.

    They usually get up at 7 o’clock. (When…….?)

    Pete has two dogs. (How many…….?)

    We have three lessons on Monday. (Do…….or……….?)

    Little children like playing football. (Who…………..?)

    Lena usually plays with her dog in the yard. (Where……?)

    Peter enjoys collecting stamps. (Does…………?)

    This boy is seven years old. (How old………….?)

    My mum watches music shows in the sitting room. (What…?)

    I do my homework after dinner. (When……?)

    Pete is very lazy. (What is………like?)

Exercise 5 Present Simple . Тренируемся грамотно задавать вопросы (на базе 4х типов вопросов)

    She goes to work by car. (Yes-No-? Who-?)

    We watch TV every night. (Wh-? Yes-No-?)

    I"m always happy. (Yes-No-? Or-?)

    They usually work hard at their lessons. (Who-?)

    I"m in a sports team. (Yes-No-? Who-?)

    After school I usually go out with my friends. (Wh-?)

    I dislike doing my homework. (Wh-?)

    I can speak Japanese. (Yes-No-? Wh-?)

    Anna sometimes helps at home. (Wh-?)

    He doesn"t go to work on Monday. (Or-?)

    Ann is very nervous. (Yes-No-? Wh-?)

    I really hate German. (Yes-No-? Wh-?)

    We love reading interesting books.(Who-?)

    We don"t enjoy watching boring films. (Yes-No-?)

    My mum gets angry with me. (Or-? Why-?)

    We usually go to bed early. (Or-? Yes-No-?)

    I"m bad at drawing. (Yes-No-?)

    We can play the guitar. (Who-?)

    These students are interested in painting. (Who-?)

    We often go to bed late. (Yes-No-?)

    My friends like rock music. (Who-?)

    My parents don"t work on Sunday. (Wh-?)

    She"s often late. (Yes-No-? Why-?)

    I"m tired after PT lessons. (Wh-?)

    I don"t like art at school. (Yes-No-? Who-?)

    I come from Italy. (Wh-? Yes-No-?)

    We are from Britain. (Yes-No-?)

    I never help my mum. (Yes-No-?)

    Pete is interested in acting. (Or-? Yes-No-?)

    Alex is an outgoing person. (Or-?)

    I often go out with my friend Pete. (Wh-?)

    My hobby is taking photos. (Yes-No-?)

    I"m interested in history. (Wh-?)

    They live in Australia. (Wh-? Or-?)

    The children finish their work at 5 o"clock. (Who-?)

    We always go to the museum on Fridays. (Or-?)

    I come from Africa. (Wh-? Yes-No-?)

    I"m good at playing chess. (Or-?)

    Alex lives in this street. (Wh-?)

    Nina has got two cats. (Yes-No-? Wh-?)

    These pens are mine. (Yes-No-?)

    Her name is Nelly. (Wh-?)

    Kate has a photo of Brad. (Who-? Yes-No-?)

    I can"t read this book. (Yes-No-?)

    She"s seventeen. (Wh-?)

    We can"t play hockey. (Yes-No -?)

    My parents often go to the park. (Who-?)

    52.1 don"t write e-mails to Ann. (Yes-No-?)

    My brother is never helpful at home.(Who-?)

    We often speak English. (Or-?)

    55.1 enjoy talking for hours. (Wh-?)

    We dislike listening to music. (Who-?)

    My brother is a lazy-bone. (Wh-?)

    They are students. (Yes-No-?)

    I"m always hard-working. (Or-?)

    My dad often makes models. (Wh-?)

    My mum doesn"t often go to the theatre.

(Yes-No-?)

    My friend is thin and short. (Wh-?)

    We go to the gym on Wednesday. (Or-?)

    He works in a restaurant. (Wh-?)

    Olga usually gets up at 6 o"clock. (Or-?)

    They eat a lot. (Yes-No-?)

    I"m usually late for breakfast. (Yes-No?)

    I live in Brazil. (Wh-?)

    My dad doesn"t like computer games.(Who-?)

    We enjoy reading photo magazines. (Wh-?)

    I"m Clare. (Yes-No-?)

    My name is Alan. (Or-?)

    My mum uses a computer in the office. (Wh-?)

    She listens to the radio every day. (Yes-No-?)

    I"m seven. (Wh-?)

    We have English on Mondays. (Or-?)

    We don"t have maths on Friday. (Yes-No-?)

    I often make new friends at clubs. (Who-?)

    We have breakfast at 8. (Wh-?)

    My friend is helpful. (Yes-No-?)

    I dislike cooking. (Wh-?)

    He never works hard. (Yes-No-?)

    My dad is a butcher. (Wh-?)

    He is Victor. (Wh-?)

    My aunt is romantic. (Yes-No-?)

    I sometimes do the washing up. (Who-?)

    We can go home now. (Yes-No-?)

    They usually go to the seaside.(Wh-?)

    It"s my brother. (Who-?)

    I"m tired. (Yes-No-?)

    They learn a lot. (Yes-No-?)

    You can take this pen. (Yes-No-?)

    He walks to school. (Yes-No-? Or-?)

    We go to school by the metro. (Who-?)

    I speak French. (Yes-No-?)

    We have three books. (How many-?)

    This is a difficult question. (Yes-No-?)

    We come from China. (Yes-No-? Or-?)

    I play the piano. (Who-?)

Exercise 6. Present Simple/ Present Continuous

I. Put the verbs in brackets into the "Present Simple" or "Present Continuous".

1. He often………. ………….(go) to the cinema.

2. They …………………………(watch) TV at the moment.

3. John is outside ………………………… (wash) the car.

4. Nina usually ………………………… (drive) to work.

5. Father ………………………… (lie) on the sofa now.

6. Claire ………………………… (not/like) pizza.

II. Complete with the present simple or present continuous

1 Peter and Lucy are watching...............TV at the moment, (watch)

2 We..................................to the cinema every week, (not go)

3 The baby..................................right now. (not sleep)

4 We usually..................................our grandparents on Sundays, (visit)

5 What"s that noise?..................................the violin again? (Lucy / play)

6 Ben..................................his new shoes today, (wear)

7 ..................................her room every day? (Emma / tidy)

8 ..................................today? (your father / work)

9 I..................................my teeth three times a day. (brush)

10 ..................................the house on Saturdays? (your mother / clean)

Exercise 7. Write the correct form of Present Simple or Present Continuous

1. We (to be) always ready for our lessons.

2. My mother (to cook) very well.

3. My granny (not to work).

4. My father (not to be) at home now. He (to work) at his office.

5. What you (to do) now? I (to read) the poem.

6. Tom usually (to get up) at seven o"clock.

7. Where you (to live)?

8. Where Ann (to be)? She (to sleep).

9. Sometimes he (to watch) TV in the evening.

10. You (to understand) your teacher?

Exercise 8. Put the verbs in brackets into Past Simple

Last week we 1) … drove …. (drive) to London. It 2) ................. (be) a sunny day. When we 3) ............ (get) there, we 4)............ (park) the car and 5) ................ (go) to the London Tower. Then we ….. 6) ................. (go) shopping in Oxford Street and 7) .................. (spend) a lot of money in the shops. In the afternoon we 8)....... (see) the Changing of the Guard outside Buckingham Palace. There 9) ........... (be) many people there. Later we 10) ................ (have) a boat trip down the river Thames. We 11) ................ (eat) our dinner on the boat and then we 12)................ (decide) to go home. We 13) ……..(have) a good time that day.

Exercise 9. Change the statements into negative sentences.

a) Tom and Anna had breakfast. ……………………………………..

b) Mike took the bus.............................................................................................

c) Maria and Carlos did the homework................................................................

d) Catherine got a prize.........................................................................................

e) Peter knew the teacher......................................................................................

f) Sam went to university.....................................................................................

g) Paula ate a sandwich.........................................................................................

h) Murat and Soraya ran fast.................................................................................

i) Joe made mistakes.............................................................................................

j) Carla came early................................................................................................

Exercise 10 A.

a) When (you, come).........................................................................to this country?

b) Jack (not, wear).............................................................................his raincoat.

c) Pat (leave) ..........................................................................his coat in the hall.

d) How many pages (you, write).........................................................................?

e) What (the teacher, say) ...................................................................................?

f) (you, not, tell)............................................................................us your name.

g) (you, go)....................................................to the basketball match yesterday?

h) Ann (not, know).............................................................the other girl"s name.

i) Which books (you, take)..................................................................to school?

j) (Jane, not, get)................................................................................any letters.

Exercise 10 B. Change the verbs in brackets into the past simple.

a) The last lesson (begin)..............,..............at 2.30.

b) Joe (feel)...............................ill after lunch.

c) Suddenly a bird (fly)...............................in the window!

d) I think you (do)...............................the wrong thing.

e) Jane (get)...............................ready very quickly.

f) We (know)...............................the answer.

g) The students (stand)...............................up when the teacher arrived.

h) It was cold, but I (wear)...............................two pullovers.

i) Anna (eat)...............................two plates of spaghetti.

j) Rick (tell)...............................us the time.

Translation

Translate into English

    Дети сломали телевизор.

    Собака не бегала по саду.

    Куда уехали твои родители?

    Как часто ты смотришь эту передачу по телевизору?

    Что делает Аня?- Она делает уроки.

    Что ты делал в прошлом году?

    Мы забыли купить цветы вчера.

    Аня из России, а я из Британии.

    Петя студент? –Да.

    Мой любимый предмет- история.

    У меня в портфеле учебник, линейка, резинка и карандаш.

    У нас нет телевизора в кухне.

    Я люблю писать тесты на уроке английского языка.

    Ты можешь закончить это предложение?

    Ты понимаешь учителя?

    Ты пользуешься своим словарём?

    На прошлой неделе они не знали об этом.

    Они встретились много лет назад.

    Том купил большой велосипед на прошлой неделе.

    Студенты не писали тест в прошлый понедельник.

    Посмотри! Петя играет в теннис.

    Обычно я еду в школу на машине, а сегодня я иду пешком.

    Что делает бабушка?- Она готовит обед.

    Где Нелли?- Она обедает.

    Как ты провела эти каникулы?

    Когда они потеряли ключи?

    Мы нашли много грибов прошлым летом.

    Где жил Джон 3 года назад?

    Куда вы положили свои книги?

    Что она сказала своему мужу вчера?

    Он не выиграл матч год назад.

    Ты покормила собаку утром?

    Ты умеешь рисовать? -Да.

    Ты сейчас рисуешь?- Нет.

Test 1. Make questions to the sentences beginning with words in the brackets.

    We have got three rooms in our flat. (Who……..? What……..? Have we got……….?

How many rooms…………?)

    Pete likes playing tennis. (Who……? What…………? Does………..?)

    We live in a big house in Liverpool. (Who………..? Where………..? Do………..or……..?)

    They don’t go to school on Sunday. (Who…….? Do…….? When………….?)

    Lena is writing an essay at the lesson. (Who…..? What…..? Where….?)

Test 2.

    Fill in has got or have got

1. Ben.........a big ruler.(+)

2. The children........blue notebooks.(+)

3. My mum.......a new yellow dress. (-)

4. Cockroaches.......six legs. (?)

5. A spider.........eight legs. (?)

6. The students.........yellow bags. (-)

7. I.........a purple rubber. (+)

8. Ann......a white piece of paper. (?)

9. Pete........a pink pencil. (-)

10. A frog......green legs. (+)

2. Decide what {"s} means: is or has

11. Where is Tom? He"s at the shop.

12. What is Ann doing? She"s reading.

13. Where"s Jill? He"s in the class.

14. What"s his name? Jack.

15. Sam"s good at swimming.

3 . Fill in have got/has got, is/are/am, can

16. Ann and Tina ... .my sisters.

17. Ann.......blue eyes and black hair.

18. I..........green eyes and brown hair.

19. Tina.......tall but I......short.

20. Tina.......play the piano.

Test 3

1 Put the verbs in brackets into Present Simple.

1. I ... (not play) tennis on Sundays.

2. Tina ... (walk) to school every day.

3. We ... (go) to bed at 10 o"clock.

4. Penguins ... (not live) in Africa.

5. Tony ... (not study) French at school.

6. Jo and Peter ... (visit) their granny every week.

7. Sally ... (know) this boy.

8. You ... (not be) in an office.

9. Mike ... (have) a lot of friends.

2 Put the verbs in brackets into Present Simple.

This cafe is called "Avangard". Ten people 1) ... (work) here. MrNikolayev 2) ... (own) this cafe. The cook 3) ... (make) very tasty food. He 4) ... (not clean) the room. Other people 5) ... (do) it. The cafe 6) ... (open) at 9 o"clock. Many people 7) ... (eat) here. They 8) ... (not visit) other cafes. I 9) ... (like) this cafe, too.

3 Translate into English .

1 Моя мама работает в школе

2 Я не люблю шахматы.

3 Том не живет в городе.

4 Мы плаваем летом.

5 Боб читает много книг.

Test 4

    Put the verbs into Present Simple.

1. I........(enjoy) playing computer games, but my sister..........(not).

2. My mum.......(do the shopping) on Saturdays. She.......(like) it.

3. We..........(get up) at 6 o"clock every day. On Sunday my brother........(get up) late.

4. My dad.........(work) at school, but my sister and I.......(work) in an office.

5. I.......(have) only "5" in French. My friend Ann.......(have) "3" and "4" in French.

    Write 5 questions. Begin with words in brackets.

6. I enjoy collecting stamps. (What.................?)

7. My sister has got many friends. (Who...........?)

8. We live in St Petersburg. (Do........or.............?)

9. Pete likes doing sports. (What.......................?)

10. My friend is cheerful. (What.........like?)

    Put the adverbs in the correct place in the sentence.

7. Tim goes camping, (never)

8. Ann helps her mum. (usually)

9. They are very polite, (always)

10. Pete gets good marks in maths, (seldom)

Test 5

    Complete the sentences with the correct verb in Present Simple.

1 What ... she read in the evenings?

2 ... your friends good at singing?

3 Why ... they drive so carelessly?

4 .:. you speak French? - No? I can"t.

5 What ... Helen interested in?

    Put the questions to the sentences.

1. My friend knows this girl. (Yes/No?)

2. We can do gymnastics. (What sports ...?)

3. She is good at cooking. (Yes/No?)

4. They are interested in history. (What ...?)

5. Tom and Bob live in London. (Where...?)

    Translate into English.

1 Ты умеешь прыгать?

2 Где он играет в футбол?

3 Почему она плохо танцует?

4 Вы интересуетесь историей?

5 Вы не возражаете открыть окно?

Test 6

I. Write questions (4 types)

1. My sister collects photos. (Who?)

2. We usually work hard at school.(Yes-No?)

3. I enjoy writing tests at our English lesson. (Or-?)

4. I"m tired after school. (Yes-No?)

5. After school I go out with my friends. (Wh?)

II.

1. What sports...................? I play volleyball and tennis.

2. When...........................? Sheila goes dancing on Saturdays.

3. Who.............................? Ann writes e-mails every week.

4. What music.....................? Tom likes jazz.

5. How often.......................? My uncle goes to the museum every month.

Test 7A

I. Write questions (4 types)

    Terry likes French and history. (Wh-?)

    She plays football every Saturday. (Who-?)

    He usually washes his car on Wednesdays. (Or-?)

    They live in Australia. (Wh-?)

    They go to school by bus. (Yes-No-?)

II. Write questions for these answers.

    When..............................? We have English on Mondays.

    What...............................? We have breakfast at 8.

    How often..........................? I sometimes do the washing up .

    What.................................? I dislike cooking.

    Where...............................? They usually go to the seaside.

Test 7B

    Write questions (4 types)

1. On Monday I go to drama club. (Wh?)

2. I"m usually late for dinner. (Yes-No?)

3. People call me shy. (Who?)

4. Laura always goes dancing on Saturdays. (Or?)

5. I don"t like cooking. (Wh?)

    Write questions for these answers.

6. How often.....................? I watch TV every day.

7. Where..........................? Her parents work in a hospital.

8. Who............................? My friends go to disco on Sundays.

9. What...........................? Sandra drinks coffee for breakfast.

10. What............................? I"m interested in sports.

Test 8 Make YES /NO questions for the following statements.

    She"s French.

    It"s raining.

    They"re at school.

    They"re learning English.

    I"m right.

    I can speak Danish.

    He"s got blond hair.

    There"s a monument in the centre of the square.

    She comes from France.

    I’m watching TV at the moment.

    They live in a flat.

    I want to go home.

    Pete is working hard now.

    Pete likes pop music.

    Nelly has her breakfast at 7 o"clock.

    Nelly is having her breakfast now.

    I"m playing with my cat.

    Nelly is five.

    We’re reading a book now.

    We usually go to school by car.

Test 9 . Make W H- questions for the following statements.

    We usually have a wonderful holiday at the seaside.

    I"m reading a good book at the moment.

    They have so many children.

    Ann"s going to China next week..

    David earns more than $2000 a year.

    The sun rises in the east.

    The bank opens at 10 o"clock.

    At the weekend I usually go to the country.

    I get up at 6 o"clock.

    My mother comes from work at 2 o"clock p.m.

Test 1 A

1

2 Translate into English .

Test 1B

    Translate into English .

11) Моя сестра учила меня писать буквы.-

12) Я вчера смотрела фильм ужасов.-

13) Мои друзья принесли мне цветы два дня назад.-

15) Ваза упала на пол и разбилась.-

Test 2A

1. Sally bought a new dress, (not)-

2. Tom lost his bag. (Where?)-

4. Sam wrote a long letter. (Yes/No)-

5. Bob knew about this house, (not)-

6. Ashley brought a big cake. (When?)-

7. Alice understood him very well. (Why?)-

8. Fred saw a horrible dog. (Yes/No)-

9. Jack found a beautiful stone. (Where)-

10. George lay on a small sofa, (not)-

Test 2B Put the sentences into negative form and make questions.

1. He became a great painter, (not)-

2. Our French lesson began at 9 o"clock. (When?)-

3. Sally wrote a dictation yesterday, (not)-

4. The cat lay on the bed. (Where?)-

5. John knew her address, (not)-

6. Tim lost his money in the shop. (Yes/No?)-

7. Ann understood the teacher very well. (Who?)-

8. Jack bought a new computer last week. (What?)-

9. We went to the circus two days ago. (not)-

10. Our group had a party last week, (not)-

Test 3A.

1 Fill in the proper verb in Past Simple.

1. I ... the key and couldn"t open the door.

2. Mum ... a kitten in the street and took it home.

3. John ... that book because he had enough money.

5. Tom had a lot of pencils. H е needed only one. He thought a little and ... the red pencil.

6. Jerry had a very beautiful voice, that"s why he ... a singer.

7. The students ... a quiz on Monday.

8. Terry ... a golden medal in the Olympic Games.

9. Dad doesn"t have a car because he ... his car for 5000$ last month.

10. We……the performance and we liked it very much.

2 Translate into English .

2. Мы узнали об этом два дня назад.

3. Вчера папа принес маленького щенка.

4. Она забыла эту историю очень давно.

5. Мальчик упал и почувствовал очень плохо.

Test 3B

    Fill in the proper verb in Past Simple

1) Last year we.............on holiday.

2) Yesterday I.........at 7 o"clock in the morning.

3) Our football team.......this match.

4) My little sister..............a big apple for breakfast.

5) John enjoyed singing. He.....at every school party.

6) My parents.............a new TV set yesterday.

7) My husband......a lot of beer two hours ago.

8) My grandparents......in 1949.

9) They........in a small village.

10) I........a very interesting story last week.

    Translate into English .

11) Моя сестра учила меня писать буквы.

12) Я вчера смотрела фильм ужасов.

13) Мои друзья принесли мне цветы два дня назад.

14) Боб потерял свою тетрадь и не мог сделать домашнюю работу.

15) Ваза упала на пол и разбилась.

Test 4A

    Put the sentences into negative form and make questions.

1. Sally bought a new dress, (not)

2. Tom lost his bag. (Where?)

4. Sam wrote a long letter. (Yes/No)

5. Bob knew about this house, (not)

6. Ashley brought a big cake. (When?)

7. Alice understood him very well. (Why?)

8. Fred saw a horrible dog. (Yes/No)

9. Jack found a beautiful stone. (Where)

10. George lay on a small sofa. (not)

    When (you, come)........... to this country?

    Jack (not, wear)................. his raincoat.

    Pat (leave) ......................... his coat in the hall.

    How many pages (you, write)................?

    The last lesson (begin).............., at 2.30.

III . Translate into English

    Они построили большой дом в прошлом году.

    Она не забыла написать письмо вчера.

    Что он принес на прошлой неделе?

    Она вырастила много цветов прошлым летом.

    Он не выиграл матч год назад.

Test 4B

    Put the sentences into negative form and make questions.

1. He became a great painter, (not)

2. Our French lesson began at 9 o"clock. (When?)

3. Sally wrote a dictation yesterday. (not)

4. The cat lay on the bed. (Where?)

5. John knew her address. (not)

6. Tim lost his money in the shop. (Yes/No?)

7. Ann understood the teacher very well. (Who?)

8. Jack bought a new computer last week. (What?)

9. We went to the circus two days ago. (not)

10. Our group had a party last week. (not)

II. Fill in the proper verb in Past Simple

    What (the teacher, say) ..................?

    (you, not, tell)................... us your name.

    Ann (not, know)................. the other girl"s name.

    I think you (do).................. the wrong thing.

    The students (stand).............up when the teacher arrived.

III. Translate into English

    Вчера меня укусила собака.

    Ты покормила собаку утром?

    Мама научила меня рисовать два года назад.

    Они не показали этот фильм на прошлой неделе.

    Почему ты разбудил меня в 7 часов в воскресенье?

В наши дни существуют десятки способов выучить иностранный язык самостоятельно. Было бы желание и упорство в достижении цели. Можно найти в интернете обучающий сайт с готовыми материалами и упражнениями, а можно приобрести обучающие пособия и заниматься по книгам. Мы рассмотрим полезные материалы для изучения английского языка именно для такого способа обучения.

Рынок учебной литературы переполнен разнообразными самоучителями и пособиями, поэтому выбрать хороший учебник бывает непросто. Мы подобрали для вас материалы по изучению английского языка, которые прошли испытание временем и доказали свою эффективность.

Для начала нужно определиться - какие материалы по английскому понадобятся и для чего они нужны. Для овладения всеми необходимыми навыками, нужен, во-первых, учебник с обучающими текстами и правилами, аудиоматериалы для того, чтобы научиться понимать английскую речь, хороший грамматический справочник (а лучше, несколько разных) и, конечно, словарь.

Начнем с учебников. Остановимся на двух вариантах, хорошо дополняющих друг друга.

Учебник английского Upstream

Джейн Дулли и Вирджиния Эванс , кажется, хотели восполнить в все, что осталось за бортом легковесного . 7 объемных пособий на каждый уровень знаний предлагают многочисленные задания для изучения английского языка именно с помощью чтения, хотя грамматические упражнения также присутствуют.

Читать приходится очень много: вы исправляете ошибки в текстах, заполняете пропуски в памятках и письмах, выбираете подходящие к контексту варианты существительных или прилагательных, заучиваете выделенные слова, а еще просто читаете, не делая ничего из этого. Конечно, тексты не могут похвастаться особенной художественностью, однако интеракция с обычными молчаливыми книгами никогда не утомляет, наоборот, «Upstream» представляется цельным произведением, которое вы пишете вместе с авторами, а заодно и учите язык.

Компьютерная программа Rosetta Stone - English

Программа и набор уроков, представленные как в британском, так и в американском варианте и противопоставляет аналитическому методу естественный гносеологический.
Для изучения английского языка данная методика погружает вас в среду постепенно, тогда как постижение информации происходит само собой, иными словами, при ее использовании вы снова почувствуете себя ребенком, который учиться говорить.
Если вы возьмете учебник по грамматике русского языка, вы удивитесь тому, сколько строгих и сложных правил, непривычных для иностранца, вы используете интуитивно, когда думаете и общаетесь. Это происходит потому, что вы не начинали учить язык с книжек, а слушали речь окружающих и строили ассоциативные связи с предметами и понятиями. предлагает такой же принцип изучения: вы научитесь воспроизводить шаблонные речевые конструкции, не думая, связывать значения непосредственно с объектом, а не с аналогом на родном языке, и комбинировать известные понятия, не переводя их.

К сожалению, смысловая нагрузка курса недостаточная для средних и высоких уровней знания и объем информации довольно узок, однако новичкам он подойдет идеально. Он поможет вам вникнуть в язык еще до того, как вы начнете в нем разбираться, поэтому его следует попробовать каждому начинающему, главное, соблюдать порядок уроков, чтобы погружение происходило плавно.

Используя эти два учебника в комплексе, вы одновременно сможете учить новые слова , тренироваться понимать на слух английскую речь и читать. Кроме того, основные грамматические правила тоже не остануться без внимания, хотя в этих материалах для изучения английского языка они занимают небольшое место. Более подробно разобраться в тонкостях английской грамматики и найти ответы на вопросы, возникающие по ходу обучения, можно в специальных учебниках грамматики. Как уже было сказано, лучше иметь под рукой несколько таких учебников. Желательно, чтобы это были учебники и русских, и английских авторов. Таким образом, вы сможете изучить правило в русском варианте справочника, а затем посмотреть его же в англоязычном издании - таким образом, получив дополнительный навык работы с иностранной литературой. Итак, учебники грамматики, которые помогут вам освоить основные правила английской грамматики:

Кэмбриджские преподаватели, авторы серии , не изменили классическому подходу, пускай и переосмыслили материалы для обучения английскому языку на новый лад. Так же как и в других учебниках, вам необходимо пройтись по теории и закрепить ее практическими упражнениями, но удивительно то, что почти каждый урок занимает всего один разворот или две страницы с пояснениями и заданиями, каким бы важным он ни был, более того, страница теоретических сведений еще и разбита на блоки для лучшей ориентации.

Любую тему Рэймонд Мёрфи и Мартин Хевингс раскрывают в простых интуитивно понятных примерах, поясняя принципы в двух словах, чего вполне достаточно. Уроки организованы не по возрастающей сложности, поэтому вы вольны выбирать конкретную тему, какую вам нужно подтянуть. Кроме того, в конце книг есть study guide - тест, который позволит определить, чему следует уделить внимание, впрочем, у вас не займет много времени, чтобы пройтись по всем учебникам в ряду их нетяжеловесности. Весь курс состоит из трех книг, соответственно, для новичков, продвинутых и опытных, а также содержит дисковые приложения с дополнительными упражнениями.

Если авторы предыдущего курса уделяли больше внимания теории, то последняя на станицах может затеряться среди обилия упражнений, хотя на самом деле она гармонично вплетена в практическую программу, в которой знания сразу же осваиваются на заданиях. Материалы для изучения английского от Джейн Дулли и Вирджинии Эванс (Jenny Dooley / Virginia Evans) изобилуют изображениями по журнальному образцу и благодаря яркому оформлению книги можно посоветовать не только взрослым, но и детям. Структура пособий довольно плотная, поэтому для качественного усвоения материала придется пройти их от начала до конца.

«Повторяем времена английского глагола» - Т. Клементьева

Новое поколение учителей и репетиторов любит пожурить советские учебники и в большинстве случаев их критика вполне оправдана, только не в случае с «Повторяем времена английского глагола», который заткнет за пояс любое современное пособие, причем его содержимое даже превосходит ожидания.

Если английские времена трудно вам даются, работа Татьяны Борисовны Клементьевой - это отличная возможность разобраться с путаницей и проникнуть в суть ключевых понятий английской грамматики благодаря простым пояснениям и практическим заданиям. Автор доступно описывает функции английских времен, объясняет их действие на многочисленных примерах и иллюстрациях, сравнивает их между собой, чтобы читатель прочувствовал разницу, а после предлагает закрепить материал упражнениями.

И наконец, как уже было сказано в начале, несколько слов о словарях. В наше время, при наличии интернета, уже редко, кто использует словари в их книжном варианте. Большой популярностью стали пользоваться он-лайн словари. Ведь проще и быстрее набрать нужное слово в интернете, чем листать страницы, выискивая его в бесконечных колонках. Основная лексика, которая используется в обучении, обычно разъясняется в учебнике. Несмотря на это, мы советуем вам на первых порах приобрести небольшой англо-русский и русско-английский словарь для работы с незнакомыми словами. Как показывает практика, при изучении новых слов, может срабатывать зрительная память, ассоциации - после какого слова стояло слово, которое вы искали, какие слова и буквы пролистали, прежде, чем нашли нужное и т.д. Частое пользование одним и тем же небольшим словариком может сослужить вам хорошую службу в запоминании новых слов. Причем, как ни парадоксально это звучит, именно потому, что найти их в книге сложнее, чем набить в поисковик в интернете.

Онлайн сервис Lim English

Выбирая учебные материалы по английскому языку, не забывайте о современных программах и онлайн сервисах, которые предлагают разнообразные формы и методы изучения английского языка. Например, по online самоучителю английского языка вы сможете начать заниматься, даже не имея никаких начальных знаний. Методика основана на работе с текстами разного уровня сложности. Все тексты сопровождаются упражнениями, выполняя которые вы сможете пополнить свой словарный запас, отработать навыки чтения и письма. Все тексты озвучены профессиональными американскими дикторами, поэтому очень быстро восприятие английской речи на слух перестает быть проблемой. На сайте есть справочник по английской грамматике, к которому так же прилагаются короткие тексты с упражнениями, иллюстрирующими правила.

Посмотрите видео прохождения одного из уроков

На момент написания этой статьи на сайте можно было найти 1,473 бесплатных урока. Каждый урок состоит из небольшой газетной/журнальной статьи, а также разработанных к ней вводных упражнений, заданий на чтение, аудирование, расширение словарного запаса, вопросов для дальнейшего обсуждения темы и домашнего задания. На сайте можно также найти ссылки на другие, не менее интересные ресурсы Шона.

8. Еще один сайт, созданный Sean Banville - http://www.esldiscussions.com .

Более 600 самых разнообразных тем для обсуждения, сгруппированных по алфавиту, с возможностью распечатать документы в Word или PDF. Замечательно подходят для заданий на развитие устной речи на занятиях и дискуссий в языковых клубах. Изначально каждая тема разделена на 2 группы вопросов - для Student A и Student B, то есть работа предполагается в паре. Но я использовала их и для обсуждений в мини-группах, и для индивидуальной работы. Работает.

9. Всем, кто так или иначе использует фильмы в изучении/преподавании иностранного языка, думаю, будет полезен этот сайт с разработками к фильмам : http://www.eslnotes.com/ .

На сайте Вы можете найти следующие материалы.

Each individual guide is a detailed synopsis of a popular movie that consists of the following:

  • a summary of the plot,
  • a list of the major characters,
  • an extensive glossary of vocabulary and various cultural references that even advanced ESL learners would often not understand,
  • questions for ESL class discussion.

Интересная и разнообразная подборка фильмов, среди которых есть, например, Breakfast at Tiffany’s , Planet of the Apes, Erin Brokovich, A Beautiful Mind. Думаю, Вы найдете среди них те, что будут интересны Вашим учащимся.

10. Online Assessment Tests, Vocabulary Activities, Grammar Exercises, Puzzles and Quizzes, а также форум, рассылка, поиск друзей по переписке и многое другое - все это можно найти на сайте http://www.world-english.org/ .

Один из тех ресурсов, которые могут с легкостью быть использованы для самостоятельного закрепления и повторения пройденного материала. Обратите внимание на ссылки вверху главной страницы. Стоит изучить их подробнее, так как здесь можно найти много полезного и просто занимательного материала.

11. English Listening Lesson Library Online - именно так называется сайт www.elllo.org .

Интересные коллекция упражнений на аудирование , видео, игры, песни. К отрывкам прилагаются лексические упражнения, вопросы на понимание, темы для обсуждения. Мне очень понравилась секция Mixer, где на одну и ту же темы высказываются разные люди. Существенный минус сайта — обилие рекламы.

12. Ресурс с упражнениями для начальных этапов - www.123listening.com . Очень короткие файлы, базовая лексика, четкая дикция, простые темы. Ничего особенного, но может пригодиться для занятий с начинающими.

13. Простой, полезный и бесплатный сайт для составления кроссвордов по английскому языку Discovery Education Puzzlemaker. Word Search, Criss-Cross, Double Puzzles, Fallen Phrases, Mazes, Number Blocks, Hidden Messages. Enjoy!

Полезные ресурсы по обучение дошкольников и младших школьников

1. - существующий с 2002 г. бесплатный ресурс, направленный на обучение малышей чтению на английском языке . Причем обучать здесь можно как малышей как англоговорящих, так и тех, для кого английский не является родным. Сайт красочный, анимированный, удобный в использовании.

2. Еще один ресурс с материалами для обучения детей английскому языку - разработанный преподавателями Британского Совета. На сайте можно найти различные материалы - игры, песни, видео, тесты, советы по обучению, распечатки с заданиями. Вы можете зарегистрироваться как в качестве родителя, так и в качестве учителя. Владеющий компьютером ребенок может зарегистрироваться в качестве учащегося, чтобы получить возможность общаться с другими пользователями и принимать участие в конкурсах. Материала действительно много, и он действительно стоящий.

3. — очень милый и позитивный ресурс. Здесь Вы найдете коллекцию оригинальных и традиционных детских песен, записанных преподавателем Matt R.

Например, на сайте можно найти вот такую авторскую песенку про цвета:

Или классическую «Old McDonald Had a Farm»:

Также на сайте можно найти игры, считалки, словарные карточки. Matt